رقص زومبا و ورزش +اطلاعات درباره زومبا

رقص زومبا و ورزش +اطلاعات درباره زومبا

زومبا و نکاتی مهم برای سلامتی

انجام دادن رقص زومبا بسیار  خصوصیت هاي مفیدی برای سلامتی بدن و انرژی فراوانی در عضلات بدن ایجاد میکند.همین طور این باعث سوزاندن کالری بسیار زیادی در بدن میشود و در مدت کوتاهی باعث اندام زیبا و متناسبی میشود.پس اگر می خواهید بدن زیبا و تندرستی داشته باشید با سایت همراه باشید و این مقاله رو کامل بخوانید.

 

در این ورزش, تمام عضلات بدن به حرکت در می‌آید و اکران صدای موسیقی حین انجام این ورزش نیز همان نقش هارمونی و هماهنگی اکثر بین ورزشکاران را بازی می‌کند. گفته میشود این ورزش در 180 کشور جهان انجام میشود; اما با تصمیم مسئولان ورزش کشور ما, زومبا به لیست ورزش هاي ممنوع راه پیدا کرده هست.

 

ورزش زومبا قدمتی 17 ساله دارد و کلمبیایی ها آن را به ورزش جهان معرفی کردند.جای دوری نرویم, در همین پایتخت که باید گل سرسبد ورزش کشور باشد, براساس آمارهای رسمی فقط 20 درصد مردم ورزش می‌کنند و سرانه فضای ورزشی برای هر تهرانی هم حدود 43 سانتی متر هست. در شهرستان ها که وضعیت خیلی بدتر هست.

 

وقتی این آمارها را کنار هم میگذاریم, قاعدتا توقع داریم مسئولان ورزشی کشور, فکری به حال افزایش جنبش بدنی مردم کنند تا ورزش کشور, رونق بگیرد; اما مسئولان ورزشی ما در جدیدترین اقدام خود, رای به ممنوعیت ورزشی داده اند که طرفداران زیادی در ورزشگاه ها دارد. همین چند هفته قبل, فدراسیون ورزش هاي همگانی, ورزش “زومبا” را ممنوع اعلام کرد.

 

به نظر می‌آید از آنجا که ورزش زومبا را در جهان با عنوان رقص زومبا هم می شناسند, احتمالا همین کلمه  باعث این ممنوعیت در ایران شده هست, در حالی‌که انجام این ورزش, اصلا به معنای رقصیدن نیست. انجام ورزش با ریتم موسیقی در شمار زیادی از ورزش هاي مجاز کشور, متعارف هست و ورزشکاران به خوبی می‌دانند

 

که اکران موسیقی در حین انجام ورزش تا چه حد در افزایش انگیزه ورزشکاران تاثیر دارد; برای نمونه اکثر در باشگاه هاي بدن سازی, موسیقی بلند اکران می‌شود و خیلی از ورزشکاران با ریتم این موسیقی ها کار می‌کنند. اگر قرار بر ممنوعیت باشد, باید خیلی از این ورزش ها هم ممنوع شود.

 

حتی در صدا و سیما هم اکران ورزش و نرمش موزون با صدای موسیقی, پیشینه اي طولانی دارد.به گزارش پارس ناز در این نوشتار با یک مربی ورزش زومبا و یک کارشناس ورزشی, ممنوعیت تازه ورزش زومبا را به بحث گذاشته ایم و از انها درمورد چرایی این ممنوعیت جدید و تبعات این تصمیم سوال کرده ایم.

 

ورزش زومبا یکی از پرطرفدارترین ورزش هایي هست که در سال هاي جدید در ورزشگاه ها رونق پیدا کرده هست. این روزش به علت این که جنبش بالایی را می طلبد, چربی سوزی بالایی دارد و همه ي اندام ها و عضلات بدن را درگیر می‌کند.کلمه زومبا به معنی لزرش خوردن سریع هست.

 

این ورزش به امکانات خاصی نیاز ندارد و از این جهت می‌توان این ورزش را در هر جایی انجام داد. عده اي ورزش زومبا را برای کاهش وزن انجام میدهند که انجام این ورزش در تناسب اندام هم نقش مثبتی دارد.کسانی که خیلی چاق میباشند, ابتدا برای انجام این ورزش ممکن هست به دردسر بیفتند,

رقص زومبا و ورزش +اطلاعات درمورد زومبا

 

چون ماهیت رقص زومبا در حرکات سریع آن هست و افراد خیلی چاق هم از پس این حرکات تند بر نمی‌آیند; ولی همین افراد چاق اگر زود تسلیم نشوند و زومبا را رها نکنند, خیلی سریع می‌توانند با کمک مربی خود به همان سرعت حقیقی زومبا برسند و پا به پای دیگران, نرمش هاي این ورزش را برای حفظ سلامتی خود به خوبی پیاده کنند.

 

زیبایی اندام و سلامت جسم و روان در زومبا

“الف. ک”, مربی زومبا, در یکی از ورزشگاه هاي شهر شهر تهران هست که به گفته خودش چون نمی‌خواهد کارش را از دست بدهد, ترجیح میدهد اسمش ناشناخته باقی بماند. او در گفت و گویی در توضیح اکثر ورزش زومبا میگوید: “زومبا از جمله ورزش هایي هست که نه تنها سلامتی جسمانی را به ورزشکار هدیه می‌دهد, بلکه سلامت روانی وی را نیز در پی خواهدداشت”.

 

او می‌گوید: “از آنجایی که ورزش زومبا فرد را با هیجان و جنبش بالایی رو به رو میکند, لرد در هر یک , حدود 800 کیلوکالری انرژی مصرف می‌کند. بین شاگردانم کسانی را دیده ام که پیش از شرکت در کلاس زومبا, از مریضی رنج می برده و حتی دارو مصرف می کرده اند;

 

اما به واسطه هیجانی که با زومبا تجربه کرده اند, مصرف داروهایشان را کاهش داده اند; بنابراین با سند و استدلال می‌گویم این ورزش, در روند درمان برخی مریضی هاي روحی نیز می‌تواند بسیار کارساز عمل کند.”در قبل ورزش هایي مثل ایروبیک, ایرودنس و فیتنس به راحتی تعلیم داده می شد و با پیشباز نسبتی مردم هم مواجه شده بود.

 

به گفته این مربی زومبا, ورزشی مثل زومبا که چند برابر ورزش هاي قدیمی, فرد را به تناسب اندام و نشاط و سلامتی نزدیک می‌کند, باید بیش از این ها با پیشباز مسئولان رو به رو شود, نه این که در جهت ممانعت از انجام این ورزش در باشگاه ها حرکت کنند.

 

ورزش زومبا به گفته او, را به سمت شادی و هیجان سوق خواهددارد و به همین علت, ارگ اسم این روزش را هم تغییر دهیم, باز طرفداران خود را خواهدداشت: “در شمار زیادی از کشورها فستیوال ورزش زومبا برگزار می‌شود, در حالی‌که در ایران فقط در ورزشگاه ها و در قالب گروه هاي کوچک برنامه هایي اجرا می‌شود.مسئولان نباید با این ورزش محبوب به گونه اي رفتار کنند که این ورزش به طور پنهانی در باشگاه ها برگزار شود.”

 

او معتقد هست دیگر کمتر کسی به سمت آمادگی جسمانی به سبک قدیم می‌رود و پافشاری می‌کند: “چرا ما بناید در اساس ورزش هاي همگانی, ترقی داشته باشیم؟ تا چه زمانی باید به سبک ایروبیک و آمادگی جسمانی که از 15 سال پیش در ورزشگاه ها رواج داشته, رفتار کنیم؟

آموزش رقص زومبا ،آموزش تصویری رقص زومبا

 

به روز کردن ورزش هاي همگانی نه تنها باعث جذب اکثر مردم به باشگاه ها و ورزشگاه ها می‌شود, بلکه سلامت جامعه را هم تضمین می‌کند.این مربی زومبا با اشاره به وجود باشگاه هاي زیرزمینی, اظهار می‌کند: “شمار زیادی از باشگاه هاي غیرقانونی و زیرزمینی وجود دارند که در پارکینگ هاي خانه ها و بدون داشتن مجوز و کنترل مناسب در حال فعالیت میباشند.مسئولان باید برخورد جدی با این ورزشگاه ها داشته باشند, نه این که با اصل ورزش مخالفت کنند”.

 

* جوانان را از ورزش دل زده نکنیم

ورزش زومبا محدودیت سنی ندارد و از نوجوان تا سالمندان می‌توانند با این ورزش رابطه برقرار کنند. این مربی زومبا با اشاره به همین نکته می‌گوید: “در کلاس هاي من از 12 سال تا بالای 50 سال شرکت میکنند و لذت میبرند.

 

وقتی همۀ سنین به چنین تفریح و ورزش سالمی گرایش دارند, چرا باید آن را ممنوع کرد؟ احتمالا بتوان گفت تنها علت ممنوع کردن این روزش این باشد که اسم رقص را با خود همراه دارد, بهره گیری از موسیقی هنگام انجام این ورزش هم فقط برای ریتم و تمرکز ورزشکار روی حرکات هست, وگرنه انجام زومبا جز برای سلامتی و تناسب اندام, هدف دیگری را دنبال نمی‌کند”.

 

با این که شمار زیادی از ورزش ها, فقط عضلات پهلو و شکم را تحت تاثیر قرار میدهند; اما حرکات زومبا به گونه اي هست که همزمان تمام عضلات بدن را درگیر میکند. ابن مربی زومبا اظهار میکند: “اگر بخواهیم یک مکان استاندارد و مطمئن برای وقت گذرانی جوانان کشور در نظر بگیریم, قطعا ورزشگاه ها یکی از آنهاست.

 

پس باید با کشف علایق جوانان, انها را در جذب اکثر به ورزشگاه ها یاری کنیم, نه این که با اعمال محدودیت هاي بی علت, جوانان را از ورزش کردن, دل زده کنیم.”نباید فراموش کرد جنبش داشتن, دشمن عدد یک مریضی هاي غیرواگیر هست. این روزها مریضی هایي که ناشی از جنبش نداشتن هست, به اندازه تصادفات و مصرف دخانیات, قربانی میگیرد.

 

بطوری که سالانه بیش از 30 هزار نفر به علت کم تحرکی جان خود را از دست می‌دهند, زیرا این کم تحرکی باعث تصلب شرایین در بدن میشود. این ها نظرات پزشک مهدی باقریان, عضو هیئت دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم تحقیقات هست.

 

او ادامه میدهد: “باید بپذیریم هر فعالیتی که به آن ورزش می‌گوییم, اثرات مثبت فراوانی بر زندگی و سلامت انسان خواهدداشت, اما در ورزش کردن, مسئله دیگری به اسم ارزش هاي ملی نیز مطرح هست; یعنی این جنبش و ورزش با دقت به چه ارزش هایي انجام می‌شود.

 

ما یکسری ارزش هاي بالادستی داریم که با موضوع فعالیت برخی ورزش ها در تضاد هست. گرچه دیدنی هست که در این اساس, استانداردهای دوگانه داریم; یعنی برای نمونه گاهی این ارزش ها, ایروبیک و ژیمناستیک ریتمیک را می پذیرد; اما با ورزشی مثل زومبا, مخالفت می‌کند”.

 

* آهنگ و حرکت در نهاد بشر

باقریان با بیان این که حرکت, ذات و جوهره بشر هست, پافشاری می‌کند: “بدبختانه در کشور ما هیچ وقت در این خصوص روشن و بی پرده گفتگو نشده هست. وقتی برای یک طفل یک ساله, موسیقی نواخته میشود, حرکات ریتمیک دست و پای طفل را خواهیم دید, چرا که موسیقی در نهاد بشر, باطنی شده هست”.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم تحقیقات میگوید: “به نظر می‌رسد برگزاری چنین نشست هایي برای روزش زومبا الزامی هست تا در این حوزه با استانداردهای چندگانه مسئولان مواجه نشویم. ورزش زومبا به علت این که نبض را بالا می‌برد, جزء ورزش هاي هوازی هست و به همین علت تاثیرهای تقویتی مثبتی روی سیستم قلبی _ تنفسی فرد خواهدداشت”.

 

به گفته این استاد تربیت بدنی, اضافه بر تاثیرهای این ورزش بر جسم فرد, شاهد تاثیرهای مثبت روحی و روانی نیز خواهیم بود. در عصری که مهم‌ترین علت بروز مریضی ها, وجود دشوار در سیستم هاي قلبی و تنفسی هست, اگر می‌خواهیم جنبش و پویایی بین مردم رونق یابد و از مرگ و میرهای ناشی از کم تحرکی پیشگیري شود, لازم هست با کنترلِ متولیان ورزش هاي همگانی, مردم را به انجام ورزش هاي پرتحرکی مثلِ زومبا تشویق کرد.

 

 

رقص زومبا و ورزش +اطلاعات درباره زومبا