روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان 

اگر را از کودکی با اعمتاد به نفس بالا تربیت کنیم واقعا کار مفیدی را در حق وی انجام داده ایم. اعتماد به نفس در زندگی فرد بسیار تاثیرگذار است. اعتماد به نفس یکی از بهترین هدایایی است که یک پدر و مادر می توانند به فرزند خود بدهند.دکتر کارل پیکارد یک روانشناس و نویسنده ۱۵ کتاب آموزشی برای والدین است

 

او می گوید کودکی که اعتماد بنفس نداشته باشد نسبت به امتحان چالش های جدید بی میل است چون از شکست و نا امید کردن دیگران می ترسد.این ممکن است بعدها باعث عقب ماندنشان در زندگی و جلوگیری از داشتن شغلی موفق شود. دشمنان اعتماد بنفس دلسردی و ترس هستند.

 

پس به عنوان پدر و مادر این وظیفه شما است که برای بر عهده گرفتن وظایف جدید به کودکتان انگیزه دهید و او را حمایت کنید.در ادامه می خواهیم توصیه هایی را از زبان کارل پیکارد در اختیارتان قرار دهیم که کمک می کند فرزندی با اعتماد بنفس تربیت کنید:

 

۱- از تلاشش قدر دانی کنید حالا چه پیروز شد چه شکست خورد

ماجراجویی برای کودک از هدف مهمتر است. بنابراین چه در بازی فوتبال گل زد چه موقعیت را از دست داد او را به خاطر تلاشی که کرده بستایید. آنها هرگز نباید به خاطر تلاش کردن احساس شرمساری کنند.سخت تلاش کردن مداوم در بلند مدت از عملکرد خوب به صورت متناوب اعتماد بنفس بیشتری می سازد.

 

۲- تشویقشان کنید برای ساخت شایستگی تمرین کنند

فرزندتان را به تمرین کردن در هر چیزی که به آن علاقه دارد تشویق کنید اما این کار را بدون اینکه فشار زیادی وارد نمایید انجام دهید.هارمونی شو، پدیده پیانو نوازی می گوید تمرین کردن را از وقتی ۳ سال داشته آغاز کرده است. تمرین و تلاش در واقع سرمایه گذاری روی بالا بردن اعتماد بنفس است.

 

۳- اجازه دهید خودشان مشکلات را حل کنند

اگر کارهای سخت را خودتان به جای فرزندتان انجام دهید او دیگر هرگز این قابلیت را نخواهد داشت تا با اعتماد بنفس خودش مشکلاتش را حل کند.کمک والدین از ایجاد اعتماد بنفس جلوگیری می کند. برخی مشکلات هست که کودک خود باید از پس حلشان بربیاید.به عبارت دیگر به جای اینکه او را مستقیم در مسیر ساده قرار دهید بگذارید کمی خود درگیر شود و حتی گاهی اشتباه کند.

 

۴- اجازه دهید در حد سن خود عمل کند

انتظار نداشته باشید کودکتان مانند یک فرد بالغ عمل کند. وقتی یک کودک حس کند تنها زمانی که عملکردش مانند والدین باشد کافی و مناسب است این استاندارد غیر واقع گرایانه باعث دلسرد شدنش برای تلاش می شود.انتظار بالاتر از سن باعث کاهش اعتماد بنفس در کودک می شود.

 

۵- حس کنجکاویش را تشویق کنید

گاهی سوالات تمام نشدنی یک کودک می تواند خسته کننده باشد اما این چیزیست که باید در او تشویق شود.پل هریس از دانشگاه هاروارد به گاردین گفت: سوال پرسیدن یک تمرین مفید برای پرورش کودک است چون آنها متوجه شده اند چیزهایی وجود دارد که نمی دانند … دانستنی هایی وجود دارد که هرگز قبلا با آنها آشنا نشده بودند.

 

وقتی کودکان به مدرسه می روند آنهایی که قبلا سوال پرسیدن را تمرین کرده اند نسبت به همسالان خود موفق تر هستند چون از پدر و مادر آموخته اند که چگونه از دیگران اطلاعات بگیرنند. به عبارت دیگر این کودکان می دانند چگونه می شود سریعتر و بهتر آموخت.

 

۶- به آنها چالش های جدید بدهید

به کودکتان نشان دهید که می تواند با رسیدن به اهداف کوچک به هدف های بزرگتر دست پیدا کند، مانند دوچرخه سواری بدون استفاده از چرخ های کمکی.والدین می توانند با افزایش مسئولیت های کودک باعث پرورش اعتماد بنفس در او شوند.

 

۷- هرگز عملکردشان را مورد انتقاد قرار ندهید

هیچ چیز مانند انتقاد از عملکرد و تلاش نمی تواند کودک را دلسرد کند. ارائه یک بازخورد مفید و پیشنهاد دادن مشکلی ندارد اما هرگز به او نگویید که کار بدی انجام می دهد.اگر فرزندتان به خاطر اینکه شما عصبانی یا ناامید می شوید از شکست می ترسد دیگر هرگز چیز جدیدی را امتحان نخواهد کرد.بدتر از همه چیز، انتقاد والدین باعث می شود کودک ارزشش نزد خود کم شود و انگیزه اش از بین برود.

 

۸- با مشکلات مانند آجرهایی برای ساخت یادگیری برخورد کنید

درس گرفتن از اشتباهات اعتماد بنفس می سازد. اما این اتفاق تنها زمانی رخ می دهد که شما به عنوان والدین با مشکلات به عنوان فرصتی برای رشد و آموختن برخورد کنید.در حمایت از او زیاده روی نکنید. اجازه دهید گاهی خرابکاری کند و سپس به او بیاموزید دفعه بعد چگونه می تواند همین کار را بهتر انجام دهد.

 

پیکارد می گوید والدین باید از خرابکاری های کودک به عنوان فرصتی برای آموزش نترسیدن از تلاش استفاده کنند.

 

۹- راه را برای تجربه های جدید باز کنید

پیکاد می گوید: شما به عنوان والدین مسئولید کودک را در معرض تجربیات جدید قرار دهید تا او بتواند با دنیایی بزرگتر آشنا شود و از این راه اعتماد بنفسش افزایش بیابد.قرار دادن کودک در معرض چیزهای جدید به او می آموزد چیزهای جدید هرچقدر هم ترسناک و متفاوت باشند می تواند بدستشان بیاورد.

 

۱۰- نحوه انجام دادن چیزهایی که بلدید را به او بگویید

شما قهرمان کودکتان هستید حداقل تا وقتی به دوره نوجوانی برسد چنین است. از این قدرت استفاده کنید تا چیزهایی که بلدید را به او آموزش دهید. اینکه چگونه فکر کند، عمل و صحبت کند. یک مدل مناسب تنظیم کنید و خودتان نیز در مقابلش خوب رفتار کنید.وقتی کودک موفقیت شما را می بینید اعتماد به نفسش نسبت به اینکه خودش نیز می تواند چنین کاری را تکرار کند افزایش می یابد.

 

۱۱- وقتی نگرانشان هستید در این مورد چیزی نگویید

نگرانی والدین ممکن است توسط کودک به عنوان نبود اعتماد به نفس تفسیر شود. ابراز اعتماد والدین نسبت به کودک باعث افزایش حس اعتماد به نفس در کودک می شود. اگر هم چنین کاری نمی کنید حداقل دائم نگرانی خود را بروز ندهید.

 

۱۲- در مقابله با سختی ها ستایششان کنید

زندگی منصفانه نیست و سختی های خودش را دارد و هر کودکی در یک نقطه از زندگی خود باید با این حقیقت روبرو شود. وقتی فرزند با مشکلی روبرو می شود، والدین باید اشاره کنند که چگونه پایداری در برابر این مشکل می تواند انعطاف پذیری او را افزایش دهد. به فرزند خود یادآور شوید تمام مسیر های منتهی به موفقیت سرشار است از دست انداز و مانع.

 

۱۳- پیشنهاد کمک و حمایت بدهید ولی نه خیلی بیش از حد

اگر خیلی زود و بیش از حد به کودک کمک کنید قابلیت او برای کمک به خودش را کاهش می دهید. نحوه کمک کردنتان را طوری برنامه ریزی کنید که به این قابلیت فرزندتان ضربه نخورد یعنی با وجود کمک شما همچنان نیاز به تلاش وجود داشته باشد.

 

۱۴- تحسین شجاعتشان برای امتحان چیزهای جدید

چه شرکت در یک مسابقه باشد یا امتحان ترن هوایی در پارک برای اولین بار، باید فرزندتان را به خاطر اینکه کار جدیدی را امتحان می کند تحسین کنید. می توانید از جملاتی شبیه این استفاده کنید: خیلی شجاعی که این کار را می کنی!راحت طلبی از چسبیدن به کارهای روزمره و معمولی می آید، اگر می خواهید فرزندی شجاع داشته باشید پس تشویقش کنید که جرات امتحان چیزهای جدید را داشته باشد.

 

۱۵- هیجان یادگیری را با او جشن بگیرید

کودکان برای واکنش نشان دادن به امور مختلف به پدر و مادر خود نگاه می کنند. پس اگر برای شنا یادگرفتنش یا یادگیری زبانی جدید از خود هیجان نشان دهید، آنها نیز درباره یادگیری چنین حسی خواهند داشت.یادگیری کاری دشوار است و زمانی که بدست می آید در فرد اعتماد بنفسی برای ادامه یادگیری ایجاد می کند بنابراین با ابراز شادی وجشن گرفتن این حس را در کودک خود تقویت کنید.

 

۱۶- با جذبه باشید اما نه خیلی سخت گیر

وقتی والدین خیلی محکم و سخت گیر باشند اعتماد بنفس کودک نسبت به خود ممکن است کاهش پیدا کند. وقتی کودک دائما اسیر دستور گرفتن باشد دیگر قادر نخواهد بود کار برجسته ای انجام دهد.

 

 

روش های بالا بردن اعتماد به نفس کودکان

دانلود مستقیم تانگو جدید