عجیب ترین رسم ها برای تبدیل شدن پسران به مرد

عجیب ترین رسم ها برای تبدیل شدن پسران به مرد

عجیب ترین رسم ها برای تبدیل شدن پسران به مرد 

برای تبدیل شدن پسر به مرد در سنین جوانی و بلوغ برخی از هاي سنتی در جهان میباشند که از پسرها کارهای عجیب غریبی می‌خواهند. به همان اندازه که دوست داریم در مورد زندگی مان شکایت کنیم، می‌توانیم آن را از آنچه که هست برای خود سخت تر کنیم. حقیقتی وجود دارد مبنی بر اینکه انسان همه ي وقت انچه را میخواهد که ندارد.

 

این موضوع بدان معناست که ما وقت زیادی را صرف فکر کردن به چیزهایی که نداریم و می توانستیم داشته باشیم می‌کنیم، بدون اینکه یک لحظه به فکرمان خطور کند که ممکن بود خیلی کمتر از آن چیزی داشته باشیم که در حال حاضر داریم. این موضوع ما را نسبت به دشواری های شمار زیادی از هموطنان و حتی کسانی که در کشورهای دور دست زندگی می‌کنند بی دقت می سازد

 

در جوامع پیشرفته امروزی هیچ نیازی به انجام مراسم یا کارهای خاصی برای عبور از یک دوره ي خاص در زندگی مثل مرد شدن و عبور از دوران نوجوانی وجود ندارد. در شمار زیادی از کشورها و فرهنگ ها شمار زیادی از پسران برای اثبات خود بعنوان یک مرد باید کارهای خطرناک و دردناکی انجام دهند.

 

گرچه این موضوع در مورد زنان نیز صحت دارد اما در این پست ما قصد داریم به مراسم خاص و وحشتناکی بپردازیم که پسرهای جوان برای وارد شدن به دنیای مردانگی باید انجام دهند. با ادامه ي مطلب همراه باشید

 

۱۵- دستکش مورچه ي گلوله اي

هر چند که به نظر میرسد این مراسم را باید ناخوشایند ترین مراسم گذر از دوره ي کودکی برای پسران دانست اما باید تصدیق کرد که کمتر از دیگر روشها و افراطی هست. برای کسانی که مورچه ي گلوله اي یا مورچه ي گلوله زن «Bullet Ant» را نمی شناسند

 

باید بگوییم که دانشمندان بر این باورند گزش این مورچه دردناک ترین گزش در بین مورچه ها هست. گزش توسط اي مورچه دردی گزگز کننده را به وجود می آورد که بین ۴ تا ۲۴ دوام خواهد داشت. گرچه دیدنی این هست که بدانید این درد تنها در نتیجه ي گزش تنها یک مورچه ایجادخواهد شد.

 

قبیله ي ساتری- ماوی «Satere-Mawe» در آمازون پسران خود را برای گذار از دوره ي کودکی و وارد شدن به دوران مردانگی مجبور میکنند که دست خود را به مدت حدود ۱۰ دقیقه داخل یک دستکش خاص فرو ببرند که صدها مورچه ي گلوله اي در داخل آن قرار دارد. در واقع آنها باید این دستکش را کامل بپوشند

 

و در این مدت صدایشان نیز درنیاید در حالی‌که مورچه ها دائم انها را می گزند. احتمالاً یقین نکنید اما در برخی از موارد این پسربچه ها باید چنین کاری را چندین بار گذشته از ورود به دوره ي مردانگی انجام دهند تا بدین ترتیب از سوی قبیله بعنوان یک مرد پذیرفته شوند.

 

در حالی‌که گزیده شدن توسط تنها یک مورچه ي گلوله اي درد غیرقابل تحملی را به شخص وارد میکند، این پسربچه هاي نگون اقبال آنقدر زهر این مورچه را در بدن خود دارند که برای روزها درد میکشند و از درد به دور خود میچرخند و دست هایشان را لزرش میدهند و گرچه در این مدت توانایی بهره گیری از دست هایشان را نیز ندارند.

 

۱۴- پرش از بلندی روی زمین

گذشته از آن که این مراسم را برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که این روش همان طور که از نام آن برمی آید بسیار خطرناک هست. در این روش که شباهت زیادی به بانجی جامپینگ دارد اما صدها برابر خطرناک تر و مرگبار تر هست، مردم قبیله ي وانواتو «Vanuatu» در اقیانوس آرام در فصل برداشت محصول چنین مراسمی را انجام میدهند

 

که کاملاً مختص مردان هست. مردم این قبیله هرساله یک برج چوبی می سازند که مردان قبیله باید از بلندی بین ۳ تا ۳۰ متری و حتی اکثر از آن نیز خود را به پایین پرت کنند.مردانی که میخواهند در این مراسم شرکت کنند از برج چوبی بالا رفته سپس یک شاخه درخت انگور به پای خود بسته و خود را به پایین برج پرتاب می‌کنند

 

که در برخی از موارد سرعت آنها در حین سقوط به ۷۰ کیلومتر در ساعت نیز میرسد. نکته ي اصلی این مراسم اینجاست که باید تا جاییکه امکان دارد به زمین نزدیک شد. از آن جاییکه هیچ چیزی غیر از شاخه ي درخت انگور بدن فرد را نگه نداشته، هرگونه اشتباه محاسباتی با برخورد شدید به زمین و احتمالا مرگ همراه شود. این مراسم هم در فصل درو و هم برای مرد شدن پسران جوان انجام می‌شود.

 

۱۳- خونریزی بینی

اگرچه همۀ ي ما یقین داریم که خونریزی بینی اذیت دهنده هست اما کسی آن را بدترین چیز موجود در جهان با دردی فراوان نمی‌داند. اما در قبیله اي به نام قبیله ي سامبیا «Sambia» در پاپوآ گینه نو، پسربچه ها را در طی یک مراسم بسیار دردناک و ناخوشایند که شامل خون امدن از بینی نیز میشود

 

وارد دنیای مردانگی می‌کنند. در این مراسم پسربچه ها را به درخت می بندد که نتوانند فرار کنند. سپس مردان بالغ قبیله با فرو کردن نی هاي هاي تیز و خشک در داخل بینی پسربچه ها انها را آنقدر در داخل بینی طفل فشار میدهند تا بینی وی دچار خونریزی شود. وقتی که خون از بینی پسربچه جاری شد، مرد مذکور فریادی از سر شادی سر داده و ادامه کارهایی که باید بر روی پسر برای وارد شدن به دنیای مردها انجام شود را ادامه می‌دهد.

 

۱۲- مسابقه ي تازیانه

اگر چه این روش بسیار ناخوشایند، وحشیانه و دردناک به نظر می‌رسد اما باید اذعان کرد که این روش برای گذار از دوران کودکی به مردانگی اکثر از دیگر روشهای موجود در این لیست برای ما قابل درک هست. مسابقه ي تازیانه در بین نوجوانان قبیله ي فولا «Fula» در آفریقا برخلاف دیگر مراسم تبدیل یک نوجوان به یک مرد که جنبه ي روحانی دارد،

 

در واقع یک نبرد جسمانی بین دو نوجوان برای اثبات خود بعنوان مرد هست. در واقع این نوجوانان از روستاهای متفاوتی میباشند که بدین معنا خواهد بود که این مسابقه نه تنها رقابتی بین دو نوجوان برای پیروزی و رسیدن به مردانگی هست بلکه رقابتی مهم بین دو روستا نیز به شمار می‌آید.

 

ناخوشایندتر اینکه این تازیانه هاي پر از خار بوده و نوک آنها نیز وسایل تیزی کار گذاشته شده هست. از نوجوانانی که در این مراسم دردناک شرکت میکنند انتظار میرود که تا حد ممکن درد ناچیزی را در صورت خود نشان دهند.

 

۱۱- زخم زدن روی بدن

زخم زدن روی بدن نیز تا اندازه ای مثل تتو و آویزان کردن وسایل به پوست بدن هست اما باید بدانید که طی یک مراسم دردناک و برای عبور از دوره ي کودکی و رسیدن به مردانگی بهره گیری می‌شود. این مراسم دیوانه وار ترسناکتر از هر جای دیگری در بین اهالی قبایل کنار رودخانه ي سپیک «Sepik River» در گینه ي نو انجام میشود. در واقع مردان بالغ و کهنسال قبیله با تیغ هاي نوک تیز به سراغ پسربچه ها رفته و روی بدن آنها طرح هاي خاصی را حکاکی می‌کنند.

 

این برش ها بعد از اینکه بهبود پیدا کردند شباهت بسیاری به پوست کروکودیل پیدا میکنند. در واقع مردم این قبایل بر این باورند که با اینکار، روح کروکودیل طفل را از درون بلعیده و یک مرد از او به جای می‌گذارد. دیدنی اینکه مراسم زخم زنی تنها بخش کوچکی از مراسم عبور از دوران کودکی برای پسربچه ها به شمار می‌آید. در واقع این مراسم روزها ادامه دارد و هر روز پسربچه ها رنج ها و مشقت هاي بیشتری را برای رسیدن به مردانگی طی می‌کنند.

 

۱۰- شکار شیر

این روش نیز مثل شمار زیادی از روشهای سنتی دیگر متوقف شده و کشورها مانع از ادامه ي آن در بین قبایل بومی شده اند. مردم قبیله ي ماسای «Masai» در دشت هاي آفریقا هر ۶ تا ۱۰ سال یکبار جنگجویان خود را عوض می‌کنند تا این گروه از ي خود را تا حد ممکن شاداب و نیرومند نگه دارند زیرا وظیفه ي آنها بسیار حیاتی و خطیر هست.

 

برای اینکار، نوجوانان منتخب ختنه شده و در اردوگاه جنگجویان نگهداشته می‌شوند تا زمان عضویت آنها در دسته ي جنگجویان فرا برسد. در این زمان این افراد باید ارزش خود را به اثبات برسانند و برای اینکار باید تنها با اتکا به دانش و قدرت خود تنها به راه افتاده و شکار کنند و در نهایت یک شیر را از پا دربیاورند و اینکار را تنها با یک نیزه باید انجام دهند. این سنت دیگر از بین رفته زیرا کشورهای آفریقایی برای حفاظت از جان شیرها چنین مراسماتی را ممنوع کرده اند.

 

۹- پرش از روی گاو

همانگونه که در مطلب اي دیگر در مورد سنت هاي عجیب قبایل آفریقایی به این سنت اشاره کردیم، سنت پریدن از روی گاو یکی از عجیب ترین روشهای موجود در این لیست برای اثبات مردانگی هست. در اتیوپی مردان جوان قبایل باید در حالی‌که عریان شده اند سه بار کامل از روی ردیفی از ۴ گاو نر اخته شده بپرند

 

و پس از تمام شدن سه بار پرش بعنوان یک مرد به زمین باز خواهند گشت. اما این تنها نکته ي دیدنی در مورد این مراسم نیست زیرا دقایقی گذشته از شروع مراسم پریدن از روی گاوها، دختران و زنان قبیله به رقص و پرش و پایکوبی می‌پردازند. در واقع این زنان هر کدام از اطرافیان یا آشنایان پسری میباشند که در شرف تبدیل شدن به مرد قرار دارد.

 

گذشته از شروع مراسم پرش پسران جوان قبیله، هر یک از این دختران چوبی در دست دارد که آن را به یکی از مردان بالغ قبیله که مرد صلاحیت داری محسوب می‌شود داده و این مرد آنها را با این چوب میزند تا خون از بدنشان جاری شود. چنین کاری نشان می‌دهد که زنان نزدیک به آن پسر جوان برای تبدیل شدن او به مرد درد را بردباری میکنند.

 

احتمالاً برای شما هم سوال باشد که اگر این مراسم برای تبدیل شدن پسران به مردانی بالغ هست چرا باید زنان درد بکشند؟ ما هم نمی‌دانیم!

 

۸- کشتن برده

در دوران اسپارتی ها در یونان باستان تنها راه برای اینکه خود را بعنوان یک مرد به جامعه اثبات میکردید این بود که به یک سرباز دلیر تبدیل شوید که بسیار سختگیرانه به نظر میرسد. حتی فرد خود نمی توانست گزینه کند که به سرباز تبدیل شود یا نه و اسپارت ها پسربچه ها را در سن ۷ سالگی از خانواده هایشان جدا کرده و به مدت بیش از یک دهه ي آینده به دور از خانواده، هر روز انها را تعلیم می دادند تا به جنگجویانی سنگدل تبدیل شوند.

 

این تعلیم ها تا سن ۱۸ سالگی ادامه می یافت و آن گاه باید در مراسم اسپارتی ها به نام «کشتن رعیت یا برده» «Helot killing» شرکت می‌کردند تا به یک مرد و یک سرباز تبدیل شوند. برای اینکار سرباز اسپارتی باید شب به حاشیه هاي شهر می رفت و شب هنگام با تنها چاقویی که در دست داشت هر شخصی از این برده ها راکه در سر راهش قرار داشت می کشت و به محل تعلیم خود باز می گشت.

 

۷-آویزان شدن از قلاب

این سنت توسط قبیله اي از سرخپوستان آمریکایی به نام «ماندان» «Mandan» انجام می شد. به طور ساده وقتی که پسران نوجوان این قبیله حاضر ي ورود به مردانیگ بودند به مدت سه یا چهار روز چیزی نمی خوردند و نمی خوابیدند. سپس وارد یک چادر سرخپوستی مخصوص شده و با افراد مشهور بشاش می نشستند.

 

در ادامه حفره هایي در روی پوست انها در ناحیه ي سینه و شانه ها ایجاد شده و مردان بالغ قبیله سیخ هاي چوبی را از داخل این حفره ها و از پشت ماهیچه ها رد می‌کردند. سپس این افراد را با بهره گیری از همین سیخ ها از سقف چادر آویزان میکردند.

 

این افراد اجازه ي فریاد کشیدن نیز نداشتند و مراسم نیز فقط در حضور مردان انجام می‌گرفت. سپس وزنه هایي به پاهای این افراد بسته می شد تا فشار بیشتری به آنها وارد گردد. آنها هم چنان آویزان باقی می ماندند تا از بروند و وقتی که کاملاً بیهوش شده بودند پایین اورده می‌شدند. سپس وقتی که به هوش می آمد یکی از انگشت هاي وی به علامت ي قربانی دادن برای خدایان قطع می شد.

 

حتی با اینکار نیز مراسم دردناک ورود به مردانگی تمام نمی شد. هم چنان که سیخ ها در بدن این افراد فرو رفته بود و وزنه ها در پاهایشان قرار داشت آنها را در روستا می چرخاندند و سیخ هاي چوبی از طرف مقابل محلی که سیخ از آن جا در بدن او فرو رفته بود بیرون کشیده می شد.

 

۶- قربانی کردن دشمن

به نظر می‌رسد که هر چه در زمان عقب تر برویم روش عبور از دوران نوجوانی و ورود به مردانگی برای پسربچه ها سخت تر و خوفناک تر بوده هست. در طول دوران امپراطوری آزتک، تمامی پسران تعلیم هاي نظامی خود را در روز ساخت هفده سالگی خود نخست می‌کردند و این تعلیم که برای تمامی پسران اجباری بود زمانی به آخر میرسید که هر پسر یکی از افراد دشمن را بازداشت کرده و به روستای خود می آورد.

 

این زندانی توسط پسری که او را توقیف کرده بود قربانی می شد و تنها آن زمان بود که او را بعنوان یک مرد در جامعه ي آزتک می پذیرفتند.در ادامه اگر وی میخواست اکثر ترقی کند و به یک جنگجوی جگوار یا عقاب تبدیل شود باید به قربانی کردن دشمنان خود که مستلزم دستگیری شمار بیشتری از آنان بود ادامه می داد. برای نمونه هر فرد برای تبدیل شدن به یک جنگجوی عقاب باید ۲۱ زندانی گوناگون را بازداشت کرده و قربانی می‌کرد.

 

۵- تولد مرد

مثل دیگر اهالی موجود در این لیست، بومیان استرالیایی ماردودجارا «Mardudjara» نیز مراسم و سنت هاي متعددی برای تبدیل شدن از یک پسربچه به مردی بالغ دارند که در این پست نمیتوانیم به همۀ ي انها بپردازیم. در این جوامع بین سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی یکی از دندانهای جلوی پسربچه ها را در می آورند

 

و لایه ي بین پره هاي بینی حفره می‌شود. اما این رنج ها در سنجش با انچه که در انتظار این نگون اقبال هست بسیار قابل صرفنظر خواهد بود. این مراسم به منزله ي این هست که پسربچه دیگر مرده حساب میشود و در تمام طول این پروسه حق گفتگو کردن ندارد.

 

در ادامه او را بدون هیچ داروی بی حس کننده اي ختنه می‌کنند و باید بی درنگ به شکار بروند. این پسربچه ها تا گذشته از شکار کردن اجازه بازگشت به روستا را ندارند و وقتی که بازگردند باید تمامی بدنشان آغشته به خون شکارشان باشد. در این موقع انها به طور رسمی بعنوان یک مرد به زندگی بازگشته و مورد تایید اهالی خود قرار می‌گیرند.

 

۴- مراسم وایسوکان

وقتی که پسران جوان قبایل سرخپوستی آلگونکوین «Algonquin» برای تبدیل شدن به مردانی بالغ حاضر میشدند، به بیرون از شهر منتقل شده و در یک مکان خلوت قرنطینه می گردیدند، جاییکه باید وایسوکان «wysoccan» می نوشیدند که ترکیبی بدست آمده از گیاه «دام شیطان» «Devil’s Snare» یا «قیاق» بود.

 

دیدنی اینکه این گیاه باعث ایجاد حالات عجیب و توهماتی در فرد می شد که به یقین مردم قبیله ي آلگونکوین حافظه و خاطرات دوران کودکی را از ذهن پسربچه ها پاک کرده و به برخی از این افراد اجازه می داد که با خدایان رابطه برقرار کنند.این ترکیب بسیار ناخوشایند هر روز و به مدت ۲۰ روز به پسربچه ها خورانده می شد

 

و بدین ترتیب با نوشیدن مخلوط حاصل از این گیاه سمی و خطرناک و هضم آن، فرد قدرت خاصی پیدا میکرد. اما بدبختانه برخی از این پسران نگون اقبال پس زا آخر مراسم طولانی تبدیل شدن به مرد دچار فراموشی کامل میشدند، برخی نیز توانایی سخن گفتن را از دست می دادند و حتی برخی نیز در نتیجه ي زهر گیاه دام شیطان جان می باختند.

 

۳- امتحان هاي شکار

در حین امتحان شکار ماتیس «Matis» که در چندین مرحله ي بسیار سخت انجام می‌گیرد باید اذعان کرد که به معنای حقیقی کلمه پسربچه از مرد جدا خواهد شد. این امتحان شامل چندین کار بسیار ناخوشایند هست که صلاحیت و توانایی شکارچیان را تایید خواهد کرد و هم زمان چنان انها را محکم و سرسخت خواهد نمود

 

که توانایی رویارویی با هر خطری در جنگل را خواهند داشت. انها در ابتدا شیره ي تلخ یک گیاه بسیار تند را در چشمان خود ریخته و زهر یک قورباغه ي بسیار سمی را می‌نوشند که هر چه در معده دارند را بالا می آورند، بدین ترتیب کاملاً پاک و مطهر میشوند و در ادامه همدیگر را با برگ هایي خاردار و بزرگ می‌زنند.

 

زهر قورباغه اي که این افراد می‌خورند حاوی مواد دیگری هست که به یقین افراد قبیله باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و از میان بردن مریضی ها می‌شود. این موضوع بدان معنا خواهد بود که این مراسم باعث تقویت و بهبود سلامتی این شکارچیان خواهد شد و تنها یک مراسم برای نشان دادن قدرت جسمی و روحی نیست.

 

۲- مراسم روسفیرینگ

احتمالاً بتوان این مراسم را راحت ترین و انسانی ترین مراسم تبدیل شدن به مرد در این لیست نامید و گرچه امروزه نیز در جوامع پیشرفته اي مثل مردم اهل نروژ انجام میشود. در واقع مراسم روسفیرینگ «Russefeiring» برای تمامی نوجوانان اعم از دختر و پسر و پس از بیش از یک دهه تعلیم اجباری انجام گفتهو بعد از آن آنها وارد دنیای افراد بالغ می‌شوند.

 

این مراسم در آخر دوره ي دبیرستان انجام می‌گیرد و پسرها و دخترها با پوشیدن لباسهای رنگی چند روزی را به مهمانی و خوشگذرانی می گذرانند. این مراسم در واقع نوجوانان را وارد دنیای بزرگسالان کرده و همۀ ي افراد این تجربه را در تمامی طول زندگی خود به یاد خواهند داشت. دیدنی اینکه مست شدن و سر و صدا و خرابکاری از مواردی هست که در این مراسم مجاز و حتی ضروری عنوان می‌شود.

 

۱- جستجوی بصیرت

برخلاف آنچه که عبارت «جستجوی بصیرت» در دوره ي امروزی معنی می‌شود، این مراسم در واقع در بین سرخپوستان کشور آمریکا انجام میگرفت و بدبختانه مهاجران سفید پوست از همین مراسم بعنوان بهانه اي برای از میان بردن و بدنام کردن سرخپوستان بهره گیری کردند. در واقع این یک سفر یکه و تنها همراه

 

با اندکی برگ کاکتوس و گیاهان توهم زا برای رسیدن به حقیقت نبود. در واقعیتجستجوی بصیرت سفری بود که پسر بچه ها باید مدتی را روزه می‌گرفتند و در طول این مدت از روستا و قبیله ي خود دور میشدند. هدف آنها از اینکار این بود که به یک بصیرت و روشنایی برسند که مسیر زندگی آینده ي انها را برایشان مشخص کند. در آخر این مراسم وی به یک مرد تبدیل شده و جامعه او را به طور رسمی بعنوان یک مرد می پذیرفت.

 

 

عجیب ترین رسم ها برای تبدیل شدن پسران به مرد