زنان پرقدرت سینمای ایران را بشناسید

زنان پرقدرت سینمای ایران را بشناسید

زنان پرقدرت سینمای ایران را بشناسید 

زنان در عرصه سینمای کشور ایران از گرفته تا کارگردانی چهره هاي بسیار شاخصی را معرفی نموده اند که برخی از آنان در عرصه جهانی نیز مشهور شده اند. یک گزارش درمورد زنان صاحب نفوذ حال حاضر که در بین آن ها هم کارگردان دیده می‌شود, هم بازیگر و هم تدوینگر. این 20 زن چگونه به جایگاه فعلی رسیده اند و چرا میگوییم مهم میباشند.

 

ابتدای هفته پاورلیست ایران را منتشر کردیم. 30 نفری که خواسته یا ناخواسته در جایگاه یایستاده اند که حرف شان در خریدار دارد: از سلبریتی تا تهیه کننده, کارگردان و پخش کننده. این بار سراغ زنان منتقد سینما رفته ایم و درمورد 20 بانوی نیرومند حال حاضر نوشته ایم.

 

این لیست شامل بازیگر, کارگردان, تهیه کننده, پخش کننده و تدوینگر می‌شود. احتمالاً نیاز به توضیح نباشد که کارمان در پرونده قبل آسان تر بود: آرایش سینمای ما, به خصوص در ارکان صنفی هم چنان مردانه هست و تاثیرشان به مراتب اکثر از زنان. این اما ارزش پاورلیست را زیر سوال نمی‌برد: فهرستی که گرچه با کمی اغماض قابلیت تغییر و تبدیل دارد.

 

ملاک, تاثیرگذاری فعلی سینماگران هست «مستقیم و غیرمستقیم» وگرنه مگر میتوان کسانی چون پگاه آهنگرانی, باران کوثری, هانیه توسلی, شبنم مقدمی, ویشکا آسایش و … را نادیده گرفت. میدانیم این دسته از بانو هاي بازیگر جایگاهی ارزشمند در سینما دارند و انتخاب دلخواه غالب کارگردان ها میباشند.

 

به هر حال لیست 20 سینماگر نیرومند پیش روی شما هست. کمی به قبل انها پرداخته ایم, سیر ترقی شان در سینما بازبینی شده و در پایان چرایی حضورشان در این لیست شرح داده شده هست.

 

1. رخشان بنی اعتماد «کارگردان»

آغاز قدرتنمایی: علامت هاي استعدادش در “خارج از محدوده” و “زرد قناری” دیده شد و اهل فن دانستند رخشان بنی اعتماد برای “ماندن و تاثیر گذاشتن” آمده. او در ابتدای راه پر کار بود و در فاصله اي کوتاه سه فیلم سینمایی تولید. در عین حال فرآوری مستند را هم فراموش نمی‌کرد.

چگونه نیرومند شد: چهار سال پس از کارگردانی اولین فیلمش, پشت دوربین “نرگس” ایستاد: سال 1370, فیلم در جشنواره دهم فجر تحسین شد و بانو بنی اعتماد سیمرغ برترین کارگردانی را دریافت کرد. بعد از این فیلم بیش از پیش مورد دقت قرار گرفت و پیگیران سینما با دقت اکثر ساخته هایش را دنبال میکردند. حاصل نگاه نافذ بنی اعتماد به , فیلم هایي شد که هم جذابیت دراماتیک دارند و هم رسالت شان ورای سرگرمی هست.

 

اوضاع کنونی: بنی اعتماد پیروز ترین کارنامه را در بین زنان کارگردان سینما دارد و شیر طلای ونیز برای “قصه ها” شاهدی هست بر این مدعا. او چندی پیش در شاخه نویسندگی به آکادمی اسکار دعوت شد که موقعیت رشک برانگیزی هست. بنی اعتماد همین طور بعنوان داور بخش افق هاي هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز انتخاب شد.

 

مستندهای وی را فراموش نمی‌کنیم که در عین تلخی, تاثیرشان برای بهبود کیفیت زندگی برخی سوژه هایش پدیدار بوده. در وصف صلابت او همین بس که در مراسم بزرگداشتش اصغر فرهادی و رئیس دولت اصلاحات درمورد اش گفتگو می‌کنند.

 

2. ترانه علیدوستی «بازیگر»

آغاز قدرتنمایی: از همان 17 سالگی و نقطه ورودش به سینما در نقش ترانه پرنیان فیلم “من ترانه 15 سال دارم” نیرومند ظاهر شد و در همان سن و سال اولین سیمرغش را گرفت. بعد از آن برخلاف تمام دختران جوان آن سال ها وارد هر کاری نشد. بعد از سیمرغ, در دو فیلم “شهر خوشگل” و “چهارشنبه سوری” اصغر فرهادی بازی کرد و در هر دو نقش, نظر داوران جشنواره را جلب کرد.

 

چگونه نیرومند شد: ترانه علیدوستی هیچ وقت بیراهه نرفت اما بعد از “درمورد الی” تا اوایل دهه 90 که مجدد با “پذیرایی ساده” و “آسمان زرد کم گودی ” به چشم آمد و نامزد سیمرغ شد, در فیلم هایي بازی کرد که عمده دیده نشدند. او در سال 2012 بعنوان داور جشنواره فیلم هانوی ویتنام معرفی شد و سال 2014 یکی از داوران جشنواره فیلم وژول فرانسه شد.

اوضاع کنونی: بحبوحه قدرت علیدوستی از زمان “شهرزاد” رخداد افتاد. او بعنوان ستاره اصلی سریال حسن فتحی آن‌قدر به چشم آمد که یک جورهایی اسمش را در صدر لیست بازیگران زن ایرانی قرار داد. هم زمان با این سریال, فیلم “فروشنده” اصغر فرهادی و حضورش در جشنواره کن, دقت ها

 

را به سمت او خیلی اکثر کرد. اعتراض صریح علیدوستی به بی احترامی ترامپ نسبت به ایرانیان و عدم حضور در مراسم اسکار باعث شد که در رسانه هاي جهان هم وجهه مهمی پیدا کند. او مدتی هست به یکی از فعال ترین شبکه هاي مجازی تبدیل شده و در هر اساس اي موضع گیری میکند.

 

3. منیژه حکمت «تهیه کننده, کارگردان و پخش کننده»

آغاز قدرتنمایی: منیژه حکمت با طراحی فیلم “گرندسینما” کارش را شروع کرد. فعالیتش را با منشی گری صحنه سه فیلم ادامه داد و بعد از آن در سمت برنامه ریز و دستیار کارگردان فعالیت هایش را پی گرفت. حکمت از جمله کارگردان هایي هست که سر حوصله پشت دوربین آمد. سال 79 “حبس زنان”

 

را تولید که تبدیل به یکی از پر سروصداترین فیلمهای ایران شد. پیش از تولید این فیلم تجربه تهیه کنندگی داشت و بعد از آن فعالیتش را در این اساس, کارگردانی و نیز پخش ادامه داد.

چگونه نیرومند شد: بانو حکمت اضافه بر کار صنفی به طور جدی وارد عرصه تهیه کنندگی شد که کارنامه موفقی در این اساس دارد. “ورود آقایان ممنوع”, “صداها”, “پوپک و مش ماشاالله”, “شهر موش ها 2”, “چیزهایی هست که نمیدانی”, “شکاف” و “خماری” از جمله فیلم هایي هست که اسم او بعنوان تهیه کننده در تیتراژشان دیده می‌شود.

 

اوضاع کنونی: او مدیر موسسه بامداد فیلم هست و در اساس تولید و پخش فعالیت میکند. منیژه حکمت بعد از چند سال دوری از کارگردانی, این روزها مشغول “جاده قدیم” هست که خودش تهیه کرده و بازیگرانی مانند مهتاب کرامتی و آتیلا پسیانی در آن بازی میکنند. بانو حکمت از جمله سینماگرانی هست

 

که گرایشات سیاسی اش را علنی می‌کند و در عین حال ابایی ندارد که تندترین نقدها را علیه دولت بر زبان بیاورد. جمع این مشخصات از او سینماگری شجاع و نیرومند ساخته.

 

4. فرشته طائرپور «تهیه کننده»

آغاز قدرتنمایی: کارش را با نویسندگی برای کودکان شروع کرد و اولین فعالیت مهم اش در سینما تهیه کنندگی فیلم “گلنار” هست. فرشته طائرپور تا همین اکنون 12 فیلم تهیه کرده که غالبا با موضوع کودکان و نوجوان ساخته شده اند. او در کنار تهیه کنندگی, مدیر تولید, مجری طرح و نویسنده برخی آثار سینمایی هم بوده هست.

چگونه نیرومند شد: مهم‌ترین اقدام طائرپور تاسیس منزل و هنر کودکان و نوجوانان هست که فیلمهای مهمی تولید کرده. او در کنار فعالیت هاي سینمایی, خیلی زود وارد کار صنفی شد و حتی عنوان اولین داور زن جشنواره فجر را به اسم خود زده. مهمترین مسئولیت صنفی طائرپور, ریاست هیات مدیره منزل سینما در فاصله سال هاي 79 تا 81 هست.

 

اوضاع کنونی: فرشته طائرپور اکنون با دو خصوصیت شناخته می‌شود: تهیه کننده و مسئول. او رئیس کانون تهیه کنندگان هست که به قول خودش “با طراحی جدولی جهت محاسبه امتیازات, پروسه پذیرش تهیه کنندگان متقاضی عضویت را نظام مند ساخته”. او مشاور امور مالیاتی منزل سینما هم هست

 

و گذر سینماگران عمده به این مبحث میوفتد. او به مسائل سیاسی هم علاقه دارد و در انتخابات ریاست جمهوری جدید, فیلم تبلیغاتی اسحاق جهانگیری را تهیه کرد. “منزل قورباغه” به کارگردانی مسعود کرامتی, جدید ترین فیلم سینمایی هست که فرشته طائرپور تهیه کرده.

 

5. لیلا حاتمی «بازیگر»

آغاز قدرتنمایی: با فیلم “لیلا”ي داریوش مهرجویی در سال 75 به بحبوحه قدرت رسید. او از پانزدهمین جشنواره فجر, برای این فیلم دیپلم سربلندی گرفت و یک سال بعد همین موفقیت را در فیلم “شیدا”ي کمال تبریزی تکرار کرد.

 

چگونه نیرومند شد: حاتمی در مدت 20 سال حضور در سینما, با کارگردان هاي بزرگی کار کرد و در این مدت, 21 فیلم سینمایی بازی کرد, 9 بار نامزد دریافت سیمرغ شد و دو سیمرغ گرفت. او بارها بعنوان داور در جشنواره هاي گوناگون جهانی حضور پیدا کرد و سال 91, از جانب وزیر فرهنگ و ارتباطات کشور فرانسه, لقب شوالیه را گرفت و سال 2014 یکی از 9 داور اصلی جشنواره کن بود.

اوضاع کنونی: با اینکه حاتمی معمولاً در تمام فیلم هایش مورد دقت قرار میگیرد اما سال جاری در فیلم “رگ خواب” به کارگردانی حمید نعمت الله یکی از متفاوت ترین نقش هایش را به نمایش گذاشت و به دلیل بازی اش فروش خوبی نصیب فیلم کرد. او سال جاری به همراه گلشیفته فراهانی, نازنین بنیادی, محمد رسول اف, هایده صفی یاری, بهمن قبادی و … برای عضویت در آکادمی اسکار دعوت شد. روایت هست که بالاترین دستمزدها را می‌گیرد.

 

6. مریلا زارعی «بازیگر»

آغاز قدرتنمایی: بازی هاي مریلا زارعی در تلویزیون به چشم آمد اما “دو زن” نامش را بیش از پیش سر زبان ها انداخت. او خیلی زود توانایی اش را در بازیگری نشان داد و “سربازهای جمعه” شد نقطه عطف کارنامه او.

 

چگونه نیرومند شد: مریلا زارعی جزو بازیگرانی هست که انتخاب هاي خوبش به مراتب اکثر هست و همین به کارنامه اش وزن داده. در این میان انچه بر وجاهت او افزوده, مشارکت با کارگردان هایي چون مسعود کیمیایی, اصغر فرهادی, ابراهیم حاتمی کیا و حسن فتحی هست. زارعی بارها در جشنواره فجر و منزل سینما به دلیل نقش هایش تحسین شده که همانند جدید آن سیمرغ “شیار 143” و “زیر سقف دودی” هست

اوضاع کنونی: آن چه گفتیم همۀ دلایل نیرومند نامیدن مریلا زارعی نیست. بخشی از آن دلایل فرامتنی دارد که باید در روحیه شخصی این بازیگر جستجو کرد. او بدون تعارف نظرش را بیان میکند و برایش فرق ندارد مورد خطاب اصغر فرهادی و کمپینش درمورد غزه یا فرج الله سلحشور هست.

 

فرمان نمی‌دهیم اما هر بازیگری چنین نفوذی ندارد که در سیمرغ مسلم بازیگری دیگر شریک شود. نمی‌خواهیم توانایی بانو زارعی در خلق شخصیت یک زن افسرده فیلم “زیر سقف دودی” را نادیده بگیریم ولی جاییکه لیلا حاتمی و “رگ خواب” هست در دادن تنها یک سیمرغ دودلی جایز نیست.

 

7. نیکی کریمی «بازیگر»

آغاز قدرتنمایی: از سال 69 و بازی در فیلم “عروس” یک مرتبه به چشم آمد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. این موفقیت را پشت سر هم برای فیلمهای “سارا”, “پری”, “روانی” و “دو زن” هم تکرار کرد.

 

چگونه نیرومند شد: سال 81, بعد از بازی در حدود 20 فیلم, سرانجام به طور هم زمان برای “واکنش پنجم” و “دیوانه اي از قفس پرید” سیمرغ گرفت اما بعد از آن فیلمهای عمده قابل قبولی بازی نکرد و یک جورهایی پرونده بازیگری اش دچار رکود شد تا اینکه نهایتا اوایل دهه هشتاد وارد عرصه کارگردانی شد و چهار فیلم تولید اما فیلم هایش آنطور که باید مورد دقت داوران و منتقدان قرار نگرفتند. کریمی سال 1386 از داوران بخش فیلم کوتاه جشنواره کن بود.

اوضاع کنونی: او بعد از تجربه کارگردانی, داوری, ترجمه, انتشار کتاب و برگزاری نمایشگاه تصویر, سال جاری به عرصه تهیه کنندگی هم وارد شد. گرچه پیش از این فیلم “شیفت شب” به کارگردانی خودش را تهیه کرده بود اما تجربه تهیه کنندگی برای اثر دیگری را نداشت. او در “آذر”,

 

اولین تجربه کارگردانی محمد حمزه اي, بعنوان تهیه کننده حضور پیدا کرد و هم زمان در آن بازی هم داشت. این فیلم موفقیت خاصی در جشنواره فجر به دست نیاورد و در نامه اي به هیات داوران جشنواره نسبت به این مسئله واکنش نشان داد. اخیرا حضور غوغایی او در یک فیلم تبلیغاتی نشان میدهد که دوران ستارگی او ادامه دارد.

 

8. هدیه تهرانی «بازیگر»

آغاز قدرتنمایی: از همان فیلم اولش یعنی “پادشاه” مسعود کیمیایی به چشم آمد: در سال 1375. هدیه تهرانی سه سال بعد به دلیل “قرمز” فریدون جیرانی سیمرغ گرفت.

 

چگونه نیرومند شد: هدیه تهرانی در بازیگری به پختگی رسیده بود که با توصیه بهروز افخمی برای ایفای نقش سیما ریاحی در “شوکران” مواجه شد و نقطه عطف کارنامه بازیگری اش رقم خورد. او در ادامه نقش بد کم نداشت اما تا وقتی در سینما بود, ترک تازی می‌کرد. غالب فیلم هایش گیشه داشت و سخت پسندها بازی اش را تحسین میکردند. بانو سوپراستار تدریجی از نفس افتاد و اکنون روزگار بازگشت او به مسیر اصلی هست

اوضاع کنونی: آن چه باعث شد هدیه تهرانی را در لیست بانوان متنفذ سینمای کشور ایران قرار دهیم, سه علت اصلی دارد: یکی کمکی هست که هم چنان نامش به گیشه میکند و سال پیش بخشی از فروش “آااادت نمیکنیم” به دلیل او بود. دیگری فعالیت هاي اجتماعی هدیه تهرانی هست که چندی پیش درمورد اش مفصل نوشتیم.

 

او بی سروصدا مشغول پاسداری از محیط زیست هست و خودش برای نجات آن آستین بالا زده مهمترین علت اما منفعل نبودن در پروژه هاي سینمایی هست. هدیه تهرانی به گواه انها که در سال هاي جدید با او مشارکت داشته اند, “غالبا” شرط و شروط هایي برای انتخاب پارتنر و عوامل فیلم ها دارد و حین تولید فیلم ها نظراتش خریدار دارد. او هم چنان دستمزدهای کلان میگیرد.

 

9. فاطمه معتمد آریا «بازیگر»

آغاز قدرتنمایی: اواسط دهه شصت با فیلم “جهیزیه اي برای رباب” خودش را بعنوان بازیگری درجه یک نشان داد. بعد از آن از سال 67 تا 72, چهارده فیلم بازی کرد که برای هفت تای آن ها نامزد سیمرغ شد و پشت سر هم چهار سیمرغ از جشنواره فجر گرفت.

 

چگونه نیرومند شد: از همان اواخر دهه شصت بعنوان چهره اي نیرومند در سینما مطرح بود اما از سال 72 تا 82 که با “گیلانه” مجددا به قدرت برسد, آثار عمده شاخصی بازی نکرد و بعد از هم تا سال 89 و بازی در “این جا بدون من” حضور کمرنگی در سینما داشت,

 

با این حال در جشنواره هاي مهم جهان بارها بعنوان داور ظاهر شد و چهره اي بین المللی پیدا کرد. او سال 2014 در فیلم آذربایجانی “نبات” بازی کرد. این فیلم همان سال نامزد اسکار فیلمهای خارجی زبان شد.

اوضاع کنونی: معتمد آریا با فیلم “آباجان” هاتف علیمردانی, سال جاری مجددا بازی اش, به چشم آمد. او نقش مادر پیر یک اسیر را در خانواده اي بی سر و سامان بازی کرد و به دلیل بهره گیری از لهجه آذری مورد دقت قرار گرفت. با این حال اما آباجان فروش خوبی نداشت و از سطح یک میلیارد

 

و 500 میلیون تومان بالاتر نرفت. سال جاری برای معتمد آریا سال ویژه اي بود. او سال جاری سرانجام بعد از سی و چهار سال توانست به شکل رسمی بعنوان داور در جشنواره بین المللی فیلم فجر حاضر شود: اتفاقی که تا پیش از این برایش نیفتاده بود.

 

10. هایده صفی یاری «تدوینگر»

آغاز قدرتنمایی: فعالیت سینمایی را با صداگذاری فیلم “دخترک کنار مرداب” در سال 1368 آغاز کرد. هایده صفی یاری بعد از آن سراغ تدوین رفت. حدود چهار سال در این اساس کسب تجربه کرده بود که تدوین فیلم “آژانس شیشه اي” به او توصیه شد. این جا بود که استعداد او به چشم آمد

 

و اولین سیمرغ بلورین را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد. این مشارکت برای حاتمی کیا هم دلچسب بود و بار دیگر تدوین فیلمش را به او سپرد. نتیجه “روبان قرمز” هم براق بود و جایزه برترین تدوین جشنواره فجر را از آن خود کرد.

چگونه نیرومند شد: درخشش هایده صفی یاری دقت ها را به سمت او جلب کرد و کارگردان هاي مطرح طالب مشارکت با او بودند. اکنون در کارنامه اش تدوین فیلمهای کارگردان هاي شاخص کشورمون دیده می‌شود. اصغر فرهادی «چهارشنبه سوری, درمورد الی, جدایی کمیاب از سیمین, فروشنده», مانی واقعی «پذیرایی ساده, اژدها وارد میشود», داریوش مهرجویی «نارنجی پوش», عزیزالله حمیدنژاد «اشک سرما» و …

 

اوضاع کنونی: هایده صفی یاری هم چنان در بحبوحه هست و جزو شلوغ ترین سینماگران ماست. او چندی پیش بعنوان یکی از چند سینماگر ایرانی برای عضویت در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار دعوت شد. در کارنامه او چهار سیمرغ دیده می شد که رکورد تحسین برانگیزی هست و نشان از اهمیت کار این تدوینگر دارد.

 

11. مهناز افشار «بازیگر»

آغاز قدرتنمایی: سال 78 به سینما وارد شد, اما تا 82, فیلم شاخصی بازی نکرد تا اینکه با “سالاد فصل” فریدون جیرانی مورد دقت داوران و منتقدان قرار گرفت و برای اولین بار نامزد سیمرغ شد.

 

چگونه نیرومند شد: افشار از سال 89 شکل و شمایل انتخاب هایش را تغییر داد و از این جا به بعد بود که بازی اش به چشم آمد. او در “خوشبختی آباد” مازیار میری سیمرغ بلورین گرفت و در “برف روی کاج ها” به کارگردانی پیمان معادی و “پل چوبی” مهدی کرم پور هم مورد دقت قرار گرفت. بعد از با یاسین رامین, فعالیت هایش ترویج پیدا کرد و وجهه دیگری از خودش به نمایش گذاشت

اوضاع کنونی: با فیلم “نهنگ عنبر” سامان مقدم به همراه رضا عطاران در نقشی کاملا متفاوت ظاهر شد و حسابی ترکاند. فیلم فروش بسیار زیادی کرد و به فصل دوم رسید. در فصل دوم افشار حضور پررنگ تری داشت و خیلی اکثر بازی اش به چشم آمد. مهناز افشار بعد از تجربه ناموفق “عشق تعطیل نیست”

 

در شبکه نمایش خانگی, سال جاری در سریال “عاشقانه” منوچهر عادی برای این شبکه بازی کرد و بسیار مورد دقت قرار گرفت. این اواخر در فیلم “دارکوب” بهروز شعیبی بازی داشت و اکنون هم قرار هست در فیلم “لس آنجلس – شهر تهران” تینا پاکروان که از اواخر مرداد کلید میخورد حضور داشته باشد.

 

او سال جاری بعنوان سفیر نیکوکاری موسسه خیریه گلستان فعالیتش را شروع کرد. به نظر می‌رسد پرونده مربوط به همسرش به جایگاه او لطمه نزده هست. او جدیدا درمورد روز اجتماعی, اظهارنظرهای صریح تری میکند.

 

12. نغمه ثمینی «فیلمنامه نویس»

آغاز قدرتنمایی: نغمه ثمینمی اکثر از اینکه در سینما شناخته شده باشد, چهره مطرح تئاتر هست. در واقع مهم‌ترین فعالیت هاي کارنامه نویسی ثمینی به نمایش هایش مرتبط می‌شود. او نمایشنامه هاي مهم و معتبری نوشته و بخش مهمی از آن ها را به صورت کتاب منتشر کرده.

 

ثمینی بارها به دلیل نمایشنامه هایش مورد تقدیر قرار گرفته. او برای سینما چهار فیلمنامه نوشت. “چوپان دروغگو”, “سه زن” و “مزه شیرین گمان”. او در پروژه “خون بازی” رخشان بنی اعتماد به همراه سه نویسنده دیگر یعنی خود بنی اعتماد, فرید مصطفوی و محسن عبدالوهاب حضور داشت: فیلمنامه اي که نهایتا سیمرغ برترین فیلمنامه را گرفت.

اوضاع کنونی: نغمه ثمینی دو سال قبل سنگ تمام گذاشت و به همراه حسن فتحی, فیلمنامه “شهرزاد” را نوشت. آنطور که خودش در گفت و گو اي گفته, شیوه کارشان به این صورت بوده که حسن فتحی طرح آغاز را مطرح کرده و با هم به خلاصه سکانس ها رسیده اند. بعد فتحی این خلاصه ها

 

را نوشته و از آن به بعد ثمینی نگارش آن ها را کامل کرده. از آنجایی که سریال شهرزاد هم در فصل اول و هم در فصل دوم, به شدت مورد دقت قرار گرفت و به لحاظ محتوایی, کمترین گاف را داشت, بعد از حسن فتحی, همۀ نقش ثمینی را در خلق این اثر پررنگ دانستند.

 

ثمینی کماکان درگیر پروژه شهرزاد هست و قرار هست. بعد از فصل دوم, شهرزاد 3 را به همراه فتحی کار کند. روایت هست که او برای نگارش فیلمنامه ها, جایزه بالایی می‌گیرد.

 

بازی در زمین مردانه

این هشت زن هم نقشی فعال و تاثیرگذار در سینما دارند

به این هشت نفر باز هم می‌توان چند اسم افزود. مثلاً مرضیه برومند که فعلاً تمرکزش را بر مسئولیت هاي اجرایی تئاتر گذاشته. درمورد وجاهت او همین قدر کافی هست که بدانیم در ماجرای ناسازگاری خندوانه اي ها بر سر مالکیت جناب خان او دستور بود. پوران درخشنده از بانوان فعال سینمای ما هست که اضافه بر کارگردانی,

 

تهیه کنندگی هم می‌کند: همانند تازه اش انیمیشن “آخرین حکایت”. یک اسم دیگر را هم فراموش نکنیم: پریسا اقبال آور. به رغم اینکه یک دهه هست از کارگردانی فاصله گرفته. هم چنان جزو زنان تاثیرگذار هست. این تاثیرگذاری به واسطه مدیریت او در موسسه بامداد هست که در اساس تعلیم فیلمسازی فعالیت دارد. یکی از مهمترین اقدامات او برگزاری کارگاه فیلمنامه نویسی با حضور اصغر فرهادی هست.

 

کتایون شهابی «پخش کننده جهانی»

اسم کتایون شهابی سال پیش در رسانه هاي کشورمون عمده دیده می شد. او داور جشنواره 2016 کن بود و همین باعث شد مورد دقت قرار گیرد. حتی بعد از دو جایزه اي که “فروشنده” از کن گرفت, برخی حضور شهابی در هیات داوران را بی تاثیر ندانستند. او اضافه بر اینکه تهیه کنندگی میکند, مدیرعامل موسسه رسانه بین المللی شهرزاد هست و روز به روز نقشش در پخش فیلمهای ایرانی پررنگ تر می‌شود.

شهابی در سال 2012 نیز شرکت فرانسوی نوری پیکچرز را در پاریس تاسیس کرد که فیلمهای “قصه ها”, “چهارشنبه 19 اردیبهشت” و “ناهید” از فیلمهای پخش شده این شرکت میباشند. او طی سال هاي 1385 تا 1391 عضو هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران بوده هست

 

و در سال 1389 بعنوان صادر کننده همانند خدمات فرهنگی و سینمایی که فعالیت هاي گسترده جهانی در معرفی و گسترش صادرات این بخش انجام داده, انتخاب شدم. شهابی دکترای ادبیات فرانسه دارد و این خصوصیت از جمله فاکتورهای قدرت اوست.

 

تهمینه میلانی «کارگردان»

اولین کارگردانی هست که فیلمش «آتش بس 1» وارد باشگاه میلیاردی شد. این یعنی تهمینه میلانی می‌تواند فیلمی بسازد که مقبول گیشه باشد. پیش و پس از آن هم فیلم پرفروش داشته و احتمالا “ملی و راه هاي نرفته اش” که در نوبت پخش هست.

به فروش قابل توجهی برسد. تهمینه میلانی حتی برای افرادی که سینما را به شکل حرفه اي پیگیری نمی‌کنند, نامی آشنا هست, علت اصلی این ماجرا به نظرات تند و تیزش درمورد مردان و نوع نگاهی که به انها در فیلم هایش دارد, باز میگردد. بانو میلانی در سال هاي جدید کمی از برندگی کلام پیشین فاصله گرفته

 

و تلاش کرده به کار فیلمسازی اش برسد. به خصوص آن که سه سال پیش به دلیل انتشار فیلمنامه “شهرزاد” به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود و خاطره حبس رفتن در سال 81 به دلیل تولید “نیمه مخفی” برایش زنده شد. درمورد وجاهت میلانی همین بس که برترین هاي سینمای کشور ایران در فیلمش بازی می‌کنند. او با تولید 14 فیلم سینمایی پرکارترین کارگردان زن سینمای ما هست.

 

نگار اسکندرفر «تهیه کننده و مدیر موسسه کارنامه»

حوزه فعالیت نگار اسکندرفر به سینما محدود نمی‌شود. او مدیر موسسه کارنامه هست که فعالیت هاي سینمایی یکی از زیرشاخه هاي آن به حساب می‌آید. در این موسسه چهره هاي بنامی مشغول تدریس گرایش هاي گوناگون سینما بوده و میباشند: از جمله اصغر فرهادی, زنده یاد عباس کیارستمی,

 

ناصر تقوایی, حسن فتحی, مهتاب, نصیرپور, رویا تیموریان, محمد رحمانیان, ابوالحسن تهامی و … اسکندرفر تهیه کننده چند مستند و فیلم “روز مبادا” بوده و بعنوان سرمایه گذار و مجری طرح با اصغر فرهادی در “جدایی کمیاب از سیمین” مشارکت داشته هست.

همان فیلمی که بانک پاسارگاد بعنوان سرمایه گذار در تولید آن شریک بود و بعد از آن در چند فیلم دیگر هم سرمایه گذاری کرد. نمیتوان نقش بانو اسکندرفر را در شکل گیری این رخداد نادیده گرفت. آلبوم کارنامه با مدیریت او تا به حال استعدادهای فراوانی را کشف و به سینمای کشور ایران معرفی کرده هست. در این موسسه بیش از 600 فیلم کوتاه داستانی و مستند توسط هنرجویان ساخته شده هست.

 

مستانه مهاجر «تدوینگر و تهیه کننده»

از تدوینگران پر کار سینمای ما هست که کارش را از ابتدای دهه 80 شروع کرد. مستانه مهاجر در سال هاي جدید در کنار حرفه اصلی, تهیه کنندگی و سرمایه گذاری فیلم ها را هم تجربه کرده. او سرمایه گذار “خنده هاي آتوسا” «علیرضا فرید», “هلن” «علی اکبر ثقفی» و “اسرافیل” «آیدا پناهنده» هست و تهیه کنندگی فیلم پایان یعنی “اسرافیل” را هم بر عهده داشته.

چندی پیش هم پروانه تولید فیلم سینمایی “زالاوا” به تهیه کنندگی او و کارگردانی ارسلان امیری صادر شد. «امیری فیلمنامه ویلایی ها و اسرافیل را نوشته» بانو مهاجر در فاز تازه حرفه اش اکثر با کارگردان هاي تازه نفس مشارکت داشته و به نظر میرسد به زودی جزو تهیه کنندگان پرکار شود.

 

نکته جانب دیگر درمورد مستانه مهاجر مشارکت هاي مشترک با همسرش, پژمان بازغی هست. نمیدانیم از سر تصادف این رخداد رخ داده یا جزو پیش شرط هاي یکی از این دو هست, به این معنی که غالب فیلم هایي که مهاجر تدوین می‌کند. پژمان بازغی جزو بازیگران آن هست.

 

مهتاب کرامتی «بازیگر»

بعد از تثبیت در سینما, تلاش کرده در کنار بازیگری وجهه اي دیگر هم از خود به نمایش بگذارد. مهتاب کرامتی سال هاست بعنوان سفیر حسن نیت یونیسف فعالیت می‌کند و گرچه دلبسته این مسئولیت هست. بانو کرامتی سال پیش تجربه اي تازه به دست آورد و آن هم تهیه کنندگی مستند “صفر تا سکو” هست که اتفاقا در جشنواره مستند تحسین شد.

کرامتی سال جاری فیلم “تیک آف” را روی پرده داشت: منتها نه بعنوان بازیگر, بلکه در مقام سرمایه گذار. جمع این تجربیات نشان میدهد کرامتی به جایگاهی رسیده که میتواند نفر اصلی یک پروژه باشد. از آن طرف او در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر, مشاور هنری دبیر «محمد حیدری» بود

 

که علامت دیگری هست از جایگاه ویژه این بازیگر. مهتاب کرامتی “فعلاً” در لیست علاقه مندی هایش بازیگری را در گیشه جستجو نمیکند و فیلم هایي نقش بازی کرده که “خاص” میباشند. سال پیش “ماجان” و “مرداد” و این روزها “جاده قدیم” پروژه هاي این بازیگر میباشند.

 

تینا پاکروان «تهیه کننده, کارگردان و بازیگر»

تینا پاکروان را میشود یکی از زنان همه ي فن حریف سینمای کشور ایران معرفی کرد. پیش از اینکه بعنوان بازیگر, نویسنده, کارگردان یا تهیه کننده مشهور شود, در سینمای کشور ایران بعنوان چهره پرداز, مدیر تولید, منشی صحنه, مدیر برنامه ریز, مجری طرح و … فعالیت داشت و کنار دست کارگردان هاي مطرحی مانند بهرام بیضایی, مسعود کیمیایی و … کار را یاد گرفت.

سال 92 برای اولین بار وارد عرصه نویسندگی و کارگردانی شد و فیلم اپیزودیک “خانوم” را فرآوری. بعد از آن در “یحیی سکوت نکرد”, تهیه کنندگی را تجربه کرد و مجددا سال 94 فیلم “نیمه شب رخداد افتاد” را به تهیه کنندگی خودش کارگردانی کرد. او اکنون بعنوان بازیگر, کارگردان و تهیه کننده

 

شناخته میشود و همین پارسال در فیلم “منزل کاغذی” مهدی صباغ زاده بعنوان تهیه کننده ظاهر شد و خودش هم در آن بازی کرد. پاکروان قرار هست اواخر مرداد “لس آنجلس – شهر تهران” را با بازی مهناز افشار, گوهر خیراندیش و … بعنوان فیلم سومش کلید بزند.

 

نرگس آبیار «کارگردان»

فعالیت کارگردانی اش را از سال 91 شروع کرد و در این مدت سه تا فیلم فرآوری. “شیار 143” به تنهایی کافی بود تا جای پای او در سینمای کشور ایران سفت شود. این فیلم سروصدای عجیبی در سینما به راه انداخت و مورد دقت طیف هاي گوناگون فکری قرار گرفت. این فیلم در جشنواره هاي گوناگون

 

جهانی مانند استرالیا, روسیه, هند, کره جنوبی و … هم برگزیده شد. بعد از شیار, او با “نفس” به میدان آمد: فیلمی جذاب و پر از ریزه کاری که به اندازه شیار مخاطبانش را هیجان زده نکرد.

با این حال در جشنواره هاي جهانی مورد دقت قرار گرفت. او اکنون تصمیم دارد خودش را در تلویزیون هم محک بزند و وارد عرصه سریالسازی شود. آبیار با مشارکت سازمان بحبوحه, قرار هست سریال “دختر شینا” را بر اساس کتابی با همین اسم و درمورد زندگی همسر شهید حاج ستار ابراهیمی کارگردانی کند. طبیعتا با ورود به تلویزیون, آبیار کماکان موقعیت اش را بعنوان یک کارگردان زن دفاع مقدس حفظ میکند.

 

پریناز ایزدیار «بازیگر»

پیشرفتش چشمگیر و قابل تحسین هست. پریناز ایزدیار بعد از چند تجربه نه عمده پیروز با فیلم “پنج کیلومتر تا بهشت” خودی نشان داد و “زمانه” حسن فتحی در سال 91 شهرتش را افزون کرد. پس از آن در چند نقش کوتاه سینمایی دیده شد تا اینکه “ابد و یک روز” و “شهرزاد” در سال 94 فرصتی ویژه در اختیار او قرار دادند. پریناز ایزدیار در دو نقش کاملا متفاوت توانایی اش را به رخ کشید و برای فیلم “ابد و یک روز” سیمرغ گرفت.

اسم سمیه هم سر زبان ها افتاد و به شیرین “شهرزاد” گره خورد. ایزدیار بعد از این دو تجربه خاص, مترصد تکرار رخداد مهم دیگری هست که فعلاً با سری دوم “شهرزاد” و فیلم هایي که نقش بازی کرده, محقق نشده هست. او “یک روز بخصوص” و “ویلایی ها” را سال جاری روی پخش داشت که گیشه

 

موفقی نداشتند و “تابستان داغ” او در حالی حاضر پخش میشود که به فروش بالای آن امیدی نیست. هیچکدام هم در جشنواره برای این بازیگر رهاوردی نداشتند اما نمی‌توان جایگاه مهم و آینده امیدوار کننده وی را نادیده گرفت.

 

 

زنان پرقدرت سینمای ایران را بشناسید