جلوگیری از بیماری های چشمی در دوران سالمندی

جلوگیری از بیماری های چشمی در دوران سالمندی

جلوگیری از بیماری های چشمی در دوران سالمندی 

یکی از دشواری های شایع مربوط به دوران سالمندی هست، آب مروارید و گلوکوم دو مریضی میباشند که منجر به نابینایی نیز می شوند. تباهی لکه‌زرد به‌عنوان شایع‌ترین علت نابینایی در افراد مسن قابل درمان نیست؛ ولی راه‌هایي برای پیش گیری از ابتلا به آن و ترقی در بیماران مبتلا ارائه شده هست.

 

به گزارش پایگاه آگاهی‌رسانی آمریکایی درمورد بینایی/all about vision، تباهی لکه‌زرد یا دژنراسیون ماکولا/ AMD شایع‌ترین علت نابینایی در سالمندان هست.ماکولا قسمت دلنازک به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح هست که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم هست.

 

در صورتی که در نزدیکان شما ابتلا به این مریضی پیشینه دارد، باید نسبت به راه‌هاي پیشگیري از تباهی لکه‌زرد دلنازک‌تر باشید؛ زیرا پیشینه خانوادگی یکی از عوامل افزایش‌دهنده احتمال ابتلاست.مریضی تباهی لکه‌زرد به‌تدریج دید مرکزی را از بین میبرد و فرد ممکن هست بعد از مدتی برای خواندن، نوشتن، رانندگی یا تشخیص چهره‌هاي آشنا با دشواری روبه‌رو شود.درادامه راه‌هاي رویارویی با این مریضی ارائه شده هست.

 

را ترک کنید

ترک سیگار احتمالاً نخستین راه برای پیشگیري از ابتلا به تباهی لکه‌زرد هست. تحقیقات کارشناسان عمومی در دانشگاه منچستر انگلیس نشان می دهد افراد سیگاری چهار برابر اکثر به این مریضی مبتلا میشوند.

 

سبزی ها تیره و برگدار بخورید

مطالعات محققان نشان میدهد کسانی که مواد‌خوراکی غنی از کارتنوئیدها «موجود در سبزی ها سبز و نارنجی» را مصرف کرده‌اند، 43‌درصد کمتر به این مریضی مبتلا شده‌اند.

 

مولتی ویتامین و مواد معدنی بخورید

فراهم سازی ویتامین‌ها به شکلی که از دریافت و جذب آن ها مطمین باشید، راه حل خوبی از جهات بسیار به خصوص سلامت چشم هست. فراهم سازی همه ي مواد مغذی از رژیم خوراکی برای سالمندان مشکل هست. اما برای گزینه مکمل درست با دکتر مشورت کنید.

 

هچنین مصرف مکمل‌هاي خاصی میتواند از ترقی تباهی لکه‌زرد جلوگیري کند. گسترده‌ترین مطالعه بالینی که موسسه ملی چشم انجام داده نشان می دهد این مواد مکمل از ترقی تباهی لکه‌زرد در سالمندان پیش گیری می کنند؛ به خصوص اگر در مراحل آغاز و میانی تشخیص داده و درمان شود.

 

این مکمل‌ها شامل 500 میلی گرم ویتامین سی، 400 میلی گرم ویتامین E بتاکاروتن، زینک و مس میباشند و در 25‌درصد بیماران از ترقی تباهی لکه‌زرد پیشگیري کرده‌اند.

 

اکثر ماهی بخورید

مطالعه محققان درمانگاه گوش و چشم ماساچوست نشان می دهد، مردان سالمندی که هفته‌اي بیش از دو بار ماهی می خورند، 45‌درصد کمتر از کسانی که کمتر از هفته‌اي یکبار ماهی در رژیم خوراکی دارند به مریضی تباهی لکه‌زرد مبتلا میشوند.

 

مرتب ورزش کنید

ورزش مرتب، میزان خطر ابتلا به تباهی لکه‌زرد را کاهش میدهد. نشریه چشم انگلیس گزارشی منتشر کرده که بر زمینه آن چهار‌هزار نفر افراد بین 43 تا 86 سال طی بازه زمانی 15‌ساله تحت نظر بوده‌اند. بعد از بررسی عوامل خطر مثل وزن، سن، سطح کلسترول محققان دریافتند کسانی که سبک زندگی فعال‌تری از نظر بدنی داشتند

 

70درصد کمتر به مریضی تباهی لکه‌زرد در ادامه زندگی مبتلا شده‌اند. فعالیت نیز در زندگی این افراد به این شکل تعریف شده بود؛ روزی حدودا 3.2 کیلومتر پیاده‌روی و حداقل سه بار در هفته.

 

هر روز میوه و آجیل بخورید

مطالعه دانشکده پزشکی هاروارد نشان می دهد کسانی که هرروز سه واحد یا اکثر میوه می خوردند با خطر کمتر ابتلا به مریضی تباهی لکه‌زرد از نوع‌تر روبه‌رو میباشند.هم‌چنین مطالعه دیگری از درمانگاه چشم و گوش ماساچوست حاکی از آن هست که خوردن آجیل از ترقی تباهی لکه‌زرد آغاز یا در مراحل متوسط به پیشرفته پیش گیری می کند.

 

کاهش کربوهیدرات‌هاي فراوری شده

رژیم خوراکی مملو از کربوهیدرات‌ها میزان ابتلا به این مریضی را افزایش می دهد که در مطالعه منتشره در نشریه بالینی تایید شده هست. مواد خوراکی به شدت فراوری شده با شاخص گلوکز بالا موجب افزایش قند و انسولین در بدن می شوند.همانند‌هایي از این موارد شامل نان سفید، سیب زمینی‌هاي سفید، دونات‌ها و…میباشند. میوه‌ها، برنج قهوه‌اي، غلات کامل، آب‌سیب و آب‌هویج از نظر شاخص گلوکز پایین میباشند.

 

فشار خون و کلسترول را بازرسی کنید

شواهد بسیاری نشان می دهد بازرسی کلسترول از افراد در مقابل مریضی تباهی لکه‌زرد مراقبت می کند. کلسترول ماده‌اي چربی هست که در رگ‌هاي خوبی می ماند و مانع از انتقال جریان خون لازم برای حفظ سلامت بافت بینایی می شود.همین طور بازرسی فشار خون مهم هست؛ زیرا تحقیقات زیادی نشان میدهند رابطه مهمی بین فشار خون بالا و ترقی انوع تباهی لکه‌زرد و جود دارد.

 

بزنید

مطالعات خاصی نشان نمیدهد که قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض آفتاب به‌طور مستقیم موجب تباهی لکه‌زرد می شود اما بعضی یافته‌ها حاکی از آن هست که بین این مریضی و قرار گرفتن در معرض اشعه UوV یا فرابنفش رابطه وجود دارد.

 

برای همانند یک مطالعه نشان داد کسانی که آنتی‌اکسیدان خیلی کم مصرف می کنند و هم زمان در معرض نور فرابنفش قرار میگیرند چهار برابر اکثر به مریضی یادشده مبتلا می شوند. به همین علت بهره گیری از دودی با محافظ یو وی توصیه می شود.آخرین توصیه نیز این هست که مرتب به چشم دکتر مراجعه کنید. آکادمی چشم پزشکان کشور آمریکا توصیه میدهد حداقل دو یا سه سال یک بار و بعد از 45 سالگی هر سال برای معانیه چشم بروید.

 

 

جلوگیری از بیماری های چشمی در دوران سالمندی