بهترین روش ها برای کنار گذاشتن افکار منفی

بهترین روش ها برای کنار گذاشتن افکار منفی

بهترین روش ها برای کنار گذاشتن افکار منفی 

همۀ وقت} می‌تواند عاملی باشند برای عدم ترقی انسان و همین طور مقدمه اي برای بروز مریضی . آیا تا اکنون، به افرادی برخورده‌اید كه دایم از خودشان انتقاد می‌كنند و با سرزنش خود انرژی منفی در خودشان به وجود می‌آورند و موجب ایجاد حال و هوای نامناسب در وجودشان میشوند؟

 

افکار منفی را کنار بگذاریم

بدیهی هست كه باورهای ما رفتارمان را شكل میدهد و رفتارمان متأثر از باورهایمان هست. اگر باورهای تندرست و سازنده داشته باشیم،‌ انرژی بیشتری كسب كرده و نیروی تازه‌اي برای زندگی در ما ایجاد می شود. باورهای مثبت موجب افزایش انرژی ، ساخت حركت و سازندگی میشود.

 

از جانب دیگر باورهای ناسالم و ویرانگر، كاهش انرژی، كاهش حركت و بروز رفتارهای بیمارگونه را به دنبال دارد. از این جهت، منطقی هست كه با یك اقدام جدی مقابل باورهای غیرمنطقی ایستادگی كنیم و قبل از آن لازم هست با این اعتقادات آشنا شویم.

 

فقط یك راهکار وجود دارد

بعضی ها هنگام برخورد با مسایل و دیگران تاکید شدیدی دارند كه اثبات كنند خودشان درست می گویند و بقیه افراد اشتباه می‌كنند. این یك یقین غیرمنطقی هست زیرا هر كسی به هر موضوعی از زاویه و دید خود نگاه می‌كند و ممكن هست دو نفر در مورد یك موضوع نظر متفاوت داشته باشند

 

و این‌كه برای حل مشكلات، با بیان مسایل فقط یك راهکار را انتخاب كرده و سراغ راهکار‌هاي دیگر نرویم، امری غیرمنطقی هست كه نتایج غیرمنطقی هم به بار می‌آورد و گاهی نیز منجر به تنش در روابط می شود.

 

در حالی كه برای حل مشكلات و مسایل می توان از راهکار‌هاي گوناگون بهره گیری كرد و به جای اینكه بگوییم من تلاشم را كرده نتیجه نگرفته‌ام، باید تلاش مجددی را نخست کرده و از كاهش انرژی خود و ساخت افسردگی پیشگیري كرد. هنگام بروز مشكلات باید انعطاف‌پذیر بود.

 

آینده ما را قبل رقم میزند

این یقین غیرمنطقی كه ما اسیر قبل‌ایم، انرژی فعالیت و تلاش را از ما میگیرد. اگر در قبل اشتباهی پیش آمده و درست عمل نكرده‌اي، فرصت‌هایي در اختیارت هست و میتوانی برچسب‌هاي شكست خورده یا بدشانسی را حذف كرد.

 

بعضی ها معتقدند چون قبل نابسامان داشته‌اند و از فرصت‌ها درست بهره گیری نكرده‌اند، اکنون محكوم به شكست و بدبختی میباشند. در حالی كه با یقین این‌كه من می توانم زندگیم را عوض كنم، انرژی وارد زندگی می شود و افكار نو جای افكار مضطرب قبل را میگیرد. از سرزنش زندگی قبل بردارید. شرایط را موجب مشكلات خود ندانید.

 

هر تغییری امكانپذیر نیست

با وجود این‌كه خیلی چیزها در زندگی قابل تغییر نیست، خیلی چیزها هم قابل تغییر هست. در حقیقت چیزهای زیادی را میتوان تغییر داد. به طور مثال می توان وزن را كاهش داد، بهتری پیدا كرد، ادامه تحصیل داد، روابط با و خانواده را بهبود بخشید، اما بعضی چیزها را هم نمی توان تغییر داد، یا تغییر آن از حیطه توان و اختیار ما خارج هست، به طور مثال ما نمیتوانیم رئیس اداره خود ما را عوض كنیم، اما می توانیم شغل خود را تغییر بدهیم.

 

 به گزارش پارس ناز ما مجبور به پرداخت اجاره، قسط و شهریه هستیم، اما میتوانیم آن چه را كه نمیتوانیم تغییر بدهیم، قبول كنیم. غرزدن و میل به تغییراتی كه در حد و اختیارمان نیست، فقط موجب تنش، فرسودگی و تحریك‌پذیری ما می شود.

 

اگر جای دیگران بودم

گاهی اوقات افكاری چون این مورد كه اگر جای فلانی بودم زندگی بهتری داشتم، انرژی منفی فرآوری كرده و فرد را از مسیر عادی زندگی خارج می‌كند و منجر به پریشانی و گاهی افسردگی میشود. عباراتی مانند این كه اگر مانند فلانی ثروت داشتم، حتما شادتر بودم… افرادی كه چنین دیدگاه‌هایي دارند، فقط انرژی منفی ساخت كرده و دچار عدم‌رضایت از زندگی می‌‌شوند.

 

 

بهترین روش ها برای کنار گذاشتن افکار منفی