افراد ثروتمند مالک باشگاه های مشهور جهان را بشناسید

افراد ثروتمند مالک باشگاه های مشهور جهان را بشناسید

افراد ثروتمند مالک باشگاه های مشهور جهان را بشناسید 

تمایل به حضور در اساس و خریدن، یکی از علاقه هایي هست که افراد بسیار ثروتمند در دنیا دارند و باشگاه ها را یک جا می‌خرند. فوتبال انگلیس روز به روز اکثر از قبل به محلی برای قدرت نمایی میلیادرهای برجسته ي دنیا تبدیل می‌شود. باشگاه هاي متمول و مشهور انگلیسی مثل منچستر یونایتد،

 

منچستر سیتی، لیورپول و چلسی همگی در تملک میلیاردرهای معروفی میباشند. در ادامه ي این مقاله قصد داریم با بهره گیری از فهرست هاي مختلفی که در مورد ثروتمندترین مردان دنیا وجود دارد شما را با ۱۵ میلیاردر مشهور که هر کدام در کشور انگلستان باشگاه هاي فوتبال را در تملک دارند و نحوه ي بدست آوردن ثروتشان آشنا کنیم.

 

۱۵- تونی بلوم مالک باشگاه فوتبال برایتون اند هاو آلبیون- ثروت خالص: حدود ۱ میلیارد پوند

تونی بلوم اسرار آمیز در سال ۲۰۰۹ مالکیت باشگاه برایتون اند هاو آلبیون «Brighton & Hove Albion» را بدست آورد و توانست در فصل جاری به لیگ برتر این کشور راه پیدا کند. بر اساس برآوردها ثروت وی فراتر از یک میلیارد پوند بوده که از این مقدار بیش از ۲۰۰ میلیون پوند آن را در باشگاه فوتبال برایتون سرمایه گذاری کرده هست که ۹۳ میلیون پوند آن صرف تبدیل کردن ورزشگاه ۳۰ هزار نفری این باشگاه به یک ورزشگاه مجهز و خوشگل در سال ۲۰۱۱ شد.

وی که با اسم مستعار «مارمولک» شناخته میشود صاحب یک باشگاه قماربازی بوده و درآمد او از این محل سالانه ۱۰۰ میلیون پوند برآورد شده هست. وی بیشترین هزینه را برای خرید شین دافی فوتبالیست ایرلندی با مبلغ ۴٫۵ میلیون پوند در سال ۲۰۱۶ انجام داد.

 

۱۴- استفن لنسدون مالک باشگاه بریستول سیتی- ثروت خالص: ۱٫۴۸ میلیارد پوند

استفن لنسدون یکی از موسسین شرکت هارگریوز لنسدون «Hargreaves Lansdown» هست و اخیراً با خرید بخشی از سهام باشگاه هاي راگبی، بسکتبال و فوتبال بریستول سرمایه گذاری گسترده اي در این حوزه کرده هست. لنسدون شرکت بزرگ خود را در اتاق خوابش در سال ۱۹۸۱ تاسیس کرد

 

و در سال ۲۰۰۹ با فروش ۴٫۷ درصد از سهام شرکت خود توانست ۴۷٫۲ میلیون پوند برای بازسازی ورزشگاه بریستول سیتی به نام «اشتون گیت» «Ashton Gate» فراهم کند که بازسازی ها در سال ۲۰۱۶ به اتمام رسید.

تیم او اکنون در دسته ي قهرمانی «یک دسته پایین تر از لیگ برتر» رقابت می‌کند. لنسدون در سال ۲۰۱۵ برای خرید یک بازیکن ساحل عاجی به نام جاناتان کودجیا بیش از ۳٫۲۵ میلیون پوند هزینه کرد.

 

۱۳- شاهد خان مالک باشگاه فولهام- ثروت خالص: ۱٫۸۵ میلیارد پوند

شاهد خان نیز مثل استفن لنسدون سرمایه گذاری عظیمی را در دنیای ورزش با خرید باشگاه راگبی جکسونوایل جگوارز «Jacksonville Jaguars» در لیگ حرفه اي راگبی ایالات متحده و باشگاه فوتبال فولهام در لیگ قهرمانی فوتبال انگلیس انجام داده هست. شاهد خان که مجله ي فوربس در سال ۲۰۱۲ به وی لقب «چهره ي رویای آمریکایی» داد ثروت خود را در اساس ي صنعت و خدمات به دست آورده هست.

او باشگاه فولهام را در سال ۲۰۱۳ از محمد الفایض خریداری کرد. تیم فوتبال فولهام در فصل جدید با شکست در برابر تیم ردینگ در هاي پلی آف نتوانست جواز حضور در رقابت هاي لیگ برتر را بدست آورد. شاهد خان در سال ۲۰۱۴ برای خرید کنستانتینوس میتروغلو ۱۲٫۴ میلیون پوند پرداخت کرد.

 

۱۲- جان دبلیو هنری مالک باشگاه لیورپول- ثروت خالص:۱٫۹۴ میلیارد پوند

جان دبلیو هنری یکی دیگر از سرمایه دارانی هست که با خرید باشگاه بیسبال بوستون رد ساکس و باشگاه فوتبال لیورپول علاقه ي خود به حوزه ي ورزش را نشان داده هست. وی که والدینی کشاورز دارد کار خود را با تجارت ذرت و سویا در دهه ي ۱۹۷۰ آغاز کرد و در سال ۱۹۸۱ یک بنگاه سرمایه گذاری تجاری با عنوان «JWH» تاسیس کرد.

سرمایه گذاری هاي او در ورزش بیسبال بسیار پیروز تر از فوتبال بوده و تیم او در سال هاي ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ برنده ي بازی هاي جهانی شده هست. خارج از دنیای ورزش وی مالکیت روزنامه ي بوستون گلوب «The Boston Globe» را نیز در اختیار دارد. هنری در سال ۲۰۱۶ برای خرید سادیو مانه بیش از ۳۸٫۵ میلیون پوند هزینه کرد.

 

۱۱- مایک اشلی مالک باشگاه نیوکاسل یونایتد- ثروت خالص: ۲٫۱ میلیارد پوند

مایک اشلی در سن ۱۶ سالگی درس خواندن را رها کرد و دو سال بعد با قرض گرفتن ۱۰٫۰۰۰ پوند از والدینش یک فروشگاه تجهیزات در شهر میدن هد «Maidenhead» افتتاح نمود. وی با توسعه ي فروشگاه هاي خود اکنون بیش از ۴۰۰ فروشگاه ورزشی را مدیریت میکند.

اشلی در سال ۲۰۰۷ باشگاه نیوکاسل یونایتد را به مبلغی در حدود ۱۳۵ میلیون پوند خریداری کرد اما در طول ۱۰ سال مدیریت او تعداد زیادی از هوارداران به روش او در باشگاه معترض بوده و باشگاه نیوکاسل جمع زیادی از طرفداران خود را از دست داده هست اما در سال هاي جدید اوضاع این باشگاه ریشه دار انگلیسی بهتر شده هست

 

و در سال قبل با استخدام رافائل بنیتز، تیم نیوکاسل توانست جواز حضور در فصل آینده ي لیگ برتر را بدست آورد. اشلی در سال ۲۰۱۵ برای خرید جورجینیو واینالدوم ۱۷ میلیون پوند پرداخت کرد.

 

۱۰-گوچوان لای مالک باشگاه وست برومویچ آلبیون- ثروت خالص: ۲٫۸ میلیارد پوند

گوچوان لای ثروت خود را از طریق سرمایه گذاری در بخش املاک به دست آورده و با افزایش سرمایه و ثروتش بیش از پیش در اساس ي اجرای پروژه هاي خصوصی فعال شده هست.

وی در سال ۲۰۱۴ به پیشنهاد ي یک شرکت مدیریت سرمایه باشگاه وست برومویچ آلبیون را خریداری نمود و تیم او سال قبل توانست رتبه ي دهم جدول لیگ برتر را از آن خود کند که بزرگی برای این تیم محسوب می‌شود. لای در سال ۲۰۱۶ برای خرید ناصر چادلی بیش از ۱۳ میلیون پوند هزینه کرد.

 

۹- کاتارینا ليِبر مالک باشگاه ساوتهمپتون- ثروت خالص: ۳ میلیارد پوند

خانواده ي کاتارینا در اساس ي ساخت تجهیزات سنگین ساختمانی و ساخت و ساز فعالیت دارند. زمانی که باشگاه ساوتهمپتون توسط کاتارینا و خانواده اش خریداری شد این باشگاه در دسته ي اول فوتبال انگلیس «دو دسته پایین تر از لیگ برتر» قرار داشت اما امروزه یکی از قدرتمندترین تیم هاي لیگ برتر کشور انگلیس به شمار می‌آید.

اضافه بر این باشگاه ساوتهمپتون در اساس ي نقل و انتقال بازیکن و استعدادیابی نیز بسیار پیروز عمل کرده و از این راه سود سرشاری را نصیب صاحبان خود نموده هست. با این وجود اخیراً گزارش شده که کاتارینا قصد دارد بخشی از سهام باشگاه را در اختیار یک شرکت سرمایه گذاری چینی قرار دهد. تیم ساوتهمپتون در سال ۲۰۱۶ بیشترین هزینه را به مبلغ ۱۵٫۹ میلیون پوند برای خرید سوفیان بوفال انجام داد.

 

۸- خانواده ي گلیزر مالکان باشگاه منچستر یونایتد- ثروت خالص: ۳٫۳ میلیارد پوند

مالکوم گلیزر، پدر خانواده ي گلیزر در سال ۲۰۱۴ و بعد از ثروت اندوزی فراوان به لطف موفقیت در خرید و فروش املاک، بانکداری، ساخت بیمارستان، سهام و باشگاه داری درگذشت. وی در سال ۱۹۹۵ باشگاه راگبی تامپا بَي بکانیرز «Tampa Bay Buccaneers» در لیگ حرفه اي ایالات متحده را خریداری کرد و در سال ۲۰۰۳ نیز با صرف هزینه ي سرسام آور ۷۹۰ میلیون پوند مالکیت باشگاه متمول و معروف منچستر یونایتد را در اختیار گرفت.

در دوران مالکیت خانواده ي گلیزر بر باشگاه منچستر یونایتد، طرفداران این تیم همواره نارضایتی خود را به علت بالا رفتن سطح بدهی هاي باشگاه اعلام کرده اند اما در همین مدت باشگاه توانسته ۵ مقام قهرمانی لیگ برتر انگلیس، ۳ قهرمانی لیگ کاپ، یک اف اَي کاپ، یک قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا

 

و یک قهرمانی لیگ اروپا را بدست آورند. بعد از مرگ مالکوم گلیزر، پسرانش آورام و جوئل گلیزر به صورت اشتراکی ریاست این باشگاه را بر عهده دارند. سران باشگاه منچستر یونایتد در سال ۲۰۱۶ برای خرید پل پوگبا از یوونتوس ۸۹٫۳ میلیون پوند پرداخت کردند.

 

۷- ویچای سریواداناپرابا مالک باشگاه لسترسیتی- ثروت خالص: ۳٫۶۴ میلیارد پوند

این میلیاردر تایلندی ثروت خود را از طریق فعالیت در حوزه ي فروشگاه هاي معاف از مالیات موسوم به «King Power Duty Free» بدست آورده هست. در سال ۲۰۱۰،سریواداناپرابا باشگاه لسترسیتی را خریداری کرد و با قهرمانی در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶ در لیگ برتر انگلیس شاهد بزرگترین موفقیت این تیم در تاریخ باشگاه بود.

در هنگام شروع بازی هاي فصل قبل لیگ برتر احتمال قهرمانی تیم لستر سیتی یک به ۵ هزار برآورد شده بود. پسر او که آیاوات نام دارد نایب رییس باشگاه لسترسیتی هست. وی در سال قبل برای جذب اسلام سلیمانی بیش از ۲۹ میلیون پوند هزینه نمود.

 

۶- جو لوییس مالک باشگاه تاتنهام هاتسپر- ثروت خالص: ۴٫۶ میلیارد پوند

این سرمایه دار و تاجر لندنی ثروتش را از راه سرمایه گذاری در صنعت توریسم و هتلداری در اواخر دهه ي ۱۹۷۰ و اوایل دهه ي ۱۹۸۰ بدست آورده هست. لوییس در سال ۱۹۹۲ همراه با جورج سوروس سود هنگفتی را در اثر بالا رفتن نرخ تبادل پوند در حوزه ي تجاری کشورهای اروپایی بدست آورد.

اخیراً این سرمایه دار ۸۰ ساله بخش اعظمی از سهام یک هولدینگ بزرگ با عنوان «Tavistock Group» که در اساس ي تحقیقات علوم حیاتی، صنعت، املاک و ورزش فعالیت دارد را در اختیار گرفته هست. تیم فوتبال تاتنهام هاتسپر یکی از معروف ترین و پیروز ترین تیم هاي فوتبال انگلیس در سال هاي جدید بوده و با هدایت مائوریتسیو پوچتینو

 

و بازیکنانی مثل دله آلی و هری کین توانسته اسم خود را بر سر زبان ها بیاندازد. این باشگاه در سال ۲۰۱۳ برای خرید اریک لاملا بیش از ۳۰ میلیون پوند صرف کرد.

 

۵- گوو گوانگ چانگ مالک باشگاه وولورهمپتون وندررز- ثروت خالص: ۴٫۷۲ میلیارد پوند

این سرمایه دار چینی موسس و رییس آلبوم شرکت هاي «Fosun International» و شرکت سرمایه گذاری فوسان هست که در اساس ي املاک، مدیریت سهام و سرگرمی فعالیت دارد

گوانگ چانگ در سال ۲۰۱۶ باشگاه وولورهمپتون را به قیمت ۴۵ میلیون پوند خریداری کرده و این باشگاه فصل جدید لیگ قهرمانی فوتبال انگلیس را با قرار گرفتن در رتبه ي ۱۵اُم به اتمام رساند. مالکان باشگاه وولورهمپتون در سال ۲۰۱۷ برای به خدمت گرفتن هلدر کوستا بیش از ۱۳ میلیون پوند صرف کردند.

 

۴- خانواده ي کویتس مالکان باشگاه استوک سیتی- ثروت خالص: ۵ میلیارد پوند

پیتر کویتس در سن ۱۴ سالگی و در سال ۱۹۵۲ مدرسه را رها کرد و بعد از خدمت سربازی به سمت مدیریت منطقه اي یک رستوران زنجیره اي منصوب گردید و بعدها یک کمپانی کترینگ را برای باشگاه هاي فوتبال راه اندازی نمود.خانواده ي کویتس با تاسیس یک آنلاین شرط بندی به نام «bet365» در سال ۲۰۰۰ توسط دنیس پیتر صاحب ثروت سرشاری شدند.

اکنون پیتر کویتس مالک باشگاه استوک سیتی و bet365 نیز اسپانسر این تیم به شمار می‌آید. استوک سیتی یکی از تیم هاي منسجم لیگ برتر فوتبال انگلیس به شمار می‌آید و روسای این باشگاه در سال ۲۰۱۷ برای خرید یک بازیکن جوان فرانسوی به نام جیانلی ایمبولا بیش از ۱۸٫۳ میلیون پوند هزینه نمودند.

 

۳- استن کروئنکه مالک باشگاه آرسنال- ثروت خالص: ۵٫۸ میلیارد پوند

کروئنکه نخستین کار خود را قبل از ۱۰ سالگی بعنوان یک جاروکش آغاز کرد اما به سرعت استعداد خود را در اساس دلالی نشان داد. در سن ۳۶ سالگی، کروئنکه یک امپراطوری املاک تجاری به نام «Kroenke Group» را راه اندازی کرد و بعنوان مالک و رییس شرکت «Kroenke Sports & Entertainment» مالکیت باشگاه راگبی لس آنجلس رمز، باشگاه چوگان کلرداو ماموث، باشگاه فوتبال کلرادو رپیدز و باشگاه فوتبال آرسنال را نیز در اختیار دارد.

در زمان مدیریت او دودستگی زیادی در بین طرفداران تیم به وجود آمد مخصوصاً بعد از اینکه اعلام کرد که برای بردن جام این تیم را نخریده هست و بعد از ناکامی هاي جدید این تیم انتقادات تعداد زیادی از نحوه ي مدیریت او صورت گرفت. کروئنکه در سال ۲۰۱۳ برای خرید مسوت اوزیل از رئال مادرید بیش از ۴۴٫۵ میلیون پوند هزینه کرد.

 

۲- رومن آبراموویچ مالک باشگاه چلسی- ثروت خالص: ۸ میلیارد پوند

آبراموویچ که یک اولیگارش «کسانی که از دولت طرفداری کرده و از رانت هاي دولتی برخوردار می‌شوند» حوزه ي نفت، گاز و فلزات هست با فروش ۷۳ درصد از سهام شرکت «Sibneft » به شرکت گازپروم در سال ۲۰۰۵ توانست ثروتی معادل ۱۰ میلیارد پوند را به دست آورد.

از آن زمان تاکنون وی با خرید باشگاه لندنی چلسی توانسته موفقیت هاي بی سابقه اي از قبیل ۵ قهرمانی لیگ برتر، ۴ اف اَي کاپ، ۳ لیگ کاپ، یک قهرمانی لیگ قهرمانان و یک عنوان قهرمانی لیگ اروپا را در تیمش شاهد باشد. این سرمایه دار ۵۰ ساله ي روس در ۱۰ سال اول مدیریت و مالکیت باشگاه بیش از ۲ میلیارد پوند هزینه کرده

 

و به نظر میرسد در فصل نقل و انتقالات تابستانی نیز مثل قبل ولخرجی خواهد کرد. وی در سال ۲۰۱۱ برای خرید فرناندو تورس بیش از ۵۰ میلیون پوند هزینه نمود.

 

۱- شیخ منصور مالک باشگاه منچستر سیتی- ثروت خالص: ۲۰ میلیارد پوند

 به گزارش پارس ناز شیخ منصور از سهامدارن زیاد ي شرکت «Virgin Galactic»، شرکت «Daimler» و «Sky News Arabi» به شمار می‌آید و سمت معاونت اولیه وزیر امارات را نیز در اختیار دارد. شیخ منصور نیز مثل رومن آبراموویچ و تیم چلسی، انقلابی در تیم منچسترسیتی به پا کرده و تیم او از سال ۲۰۰۸ تاکنون توانسته دو عنوان قهرمانی لیگ برتر، یک قهرمانی اف اَي کاپ و دو قهرمانی لیگ کاپ را بدست آورد.

اما منچستر سیتی تنها تیمی نیست که شیخ منصور سیتی مالکیت آن را در اختیار دارد زیرا مالکیت تیم هاي ملبورن سیتی، نیویورک سیتی، اتلکتیکو تورکه نیز از آنِ شیخ منصور بوده و بخشی از سهام تیم هاي یوکوهاما اف مارینوس را نیز در اختیار دارد. شیخ منصور در سال ۲۰۱۵ برای به خدمت گرفتن کوین دِ بروینه بیش از ۵۴ میلیون پوند هزینه کرد.

 

 

 

افراد ثروتمند مالک باشگاه های مشهور جهان را بشناسید