پررنگ شدن نقش پول در ملاک های ازدواج

پررنگ شدن نقش پول در ملاک های ازدواج

پررنگ شدن نقش پول در ملاک های ازدواج 

از زندگی باعث شده است که نقش پول در ملاک های ازدواج دختران و پسران پررنگ تر از گذشته شود و با وضعیت اوضاع فعلی شغلی در ایران این ملاک ها عملا بی معنی می شوند. امروزه معیارهای ازدواج نسبت به زمان‌های گذشته تغییر زیادی کرده است و جوانان برای انتخاب همسر، بیشتر به موضعیت اجتماعی و اقتصادی طرف مقابل اهمیت نشان می‌دهند.

 

پول اصلی‌ترین و اولین معیار ازدواج‌های امروزی

ازدواج زناشویی پیوندی آیینی ‌است که طی احکام یا رسومی خاص بین زن و مرد در مذاهب و کشورهای مختلف برقرار می‌شود تا به تشکیل خانواده منجر گردد و می‌تواند منجر به زایش فرزند شود.برگزاری مراسم ازدواج در کشورهای مختلف طبق آئین و رسوم همان کشور صورت می‌‌گیرد. در ایران و در هر استان و شهری این آئین سنتی طبق رسم و رسوم خاص آن منطقه برگزار می‌‌شود.

 

در ایام قدیم انتخاب همسر توسط والدین، بزرگان و ریش سفیدان انجام می‌شد و دختر و پسر هیچگونه دخالت و اظهار نظری در مورد انتخاب همسر خود نداشتند.در آن زمان سبک و شیوه زندگی خیلی راحت و ساده بود و با توجه به امکانات محدود در آن زمان سطح توقع همسران از یکدیگر بالا نبود. به اصلاح «همسران با یکدیگر مدارا می‌‌کردند» و کدورت و ناراحتی کمتر بین آنها پیش می‌‌آمد.

 

به مرور زمان روش زندگی کم کم تغییر کرد. امکانات رفاهی برای زندگی هر روز بیشتر و بهتر می‌‌شد و همین امر سبب گردید زندگی سنتی به یک باره به زندگی مدرن تغییر شکل پیدا کند.استقبال مردم از زندگی و امکانات مدرن تاثیر بسزایی در پیشرفت این نوع زندگی در جوامع بشری به وجود آورد.

 

اتفاق بسیار مهم و تاثیر گذار در تغییر سبک زندگی ورود تکنولوژی‌‌های ارتباطی نوین بود. پس از ورود انواع تکنولوژی به روز و مدرن در زندگی مردم به مرور زندگی سنتی را فراموش کردند، در مواردی نیز دیده می‌‌شود برخی خانواده‌‌ها زندگی مدرن را به زندگی سنتی ترجیح دادند و اصل و اساس زندگی خود را تغییر دادند.

 

تغییر دیدگاه برخی خانواده‌‌ها در تربیت فرزندان و تقلید از برخی الگوهای غربی که با فرهنگ ایرانی مغایرت دارد باعث شد تا دید خانواه‌‌ها و هم چنین جوانان نسبت به خیلی از مسائل خانوادگی خصوصا ازدواج تغییر فاحشی پیدا کند.ازدواج و انتخاب همسر که در قدیم تر‌‌ها به صورت سنتی بود کاملا تغییر پیدا کرد.

 

معیارهای ازدواج در گذشته بر مبنای اخلاق، فرهنگ، اعتقادات مذهبی، سطح فرهنگی اجتماعی خانواده‌‌ها، تحصیلات و دیگر موارد بود، اما امروزه اگر جوانی قصد ازدواج داشته باشد صرفا به موقعبت اقتصادی و اجتماعی طرف مقابل خود توجه خاصی نشان می‌‌‌دهد.

 

این تغییر در انتخاب همسر صرفا شامل دختران و یا فقط پسران نمی‌شود بلکه هم برخی دختران و هم برخی از پسران گرایش خاصی به مادیات پیدا کرده‌اند و مادی گرا شده‌اند. گویا دیگر اخلاق خوب داشتن مُد نیست و حرف اول و آخر را در ازدواج‌‌های امروزی فقط پول می‌‌زند و دیگر هیچ.

 

ثروتمند بودن معیار اصلی انتخاب همسر
برخی جوانان امروزی مادیات معیار اصلی و در واقع اولین معیارشان در انتخاب همسر است. چرا که بر این تصور هستند با پول به هر خواسته ای که داشته باشند می‌‌توانند برسند. اما متاسفانه اینگونه انتخاب‌‌ها در اکثر مواقع به ازدواج‌‌های ناموفق منجر می‌‌شود.

 

انتخاب همسر به صرف داشتن موقعیت اجتماعی و اقتصادی، ثروت کلان داشتن مانند یک ویروس واگیر بین جوانان شیوع پیدا کرده است و به گزینه اصلی و خاص انتخاب همسر تبدیل شده است.موارد بسیاری دیده و شنیده شده دخترانی صرفا برای دستیابی به آرزوهای مادی خود با فردی که هم سن و سال پدر و یا پدربزرگ‌اش است ازدواج کرده اند.

 

اینگونه ازدواج‌‌ها به دلیل تفاوت سنی بالا قطعا به مشکل برمی خورد و با گذشت مدت زمان کوتاهی از ازدواج زوجین باید پله‌‌ها دادگاه را طی کنند و از یکدیگر جدا شوند.متاسفانه در برخی از خانواده‌‌ها فرزندانی تربیت می‌‌شوند که وابستگی زیادی به ثروت و اموال پدر خانواده پیدا می‌‌کنند.

 

شاید از این ثروت به تحصیلاتی هم دست پیدا کنند البته آن هم صرفا برای داشتن مدرک است نه چیز دیگری. پسرهای این خانواده‌‌ها به شدت نسبت به تحصیلات و ثروتی که دارند مغرور می‌‌شوند و توقع دارند هر دختری با آنها ازدواج کند حتی اگر از نظر اخلاقی هم وضعیت مناسبی نداشته باشند باز هم ادعا ثروتمند بودنشان همه چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌‌دهد.

 

اکثر خواستگاران ثروتمند خود ساخته و مستقل نیستند
خانواده‌‌های متمول و ثروتمند همه امکانات عالی و رفاهی از قبیل منزل لوکس در بهترین منطقه از شهر، اتومبیل مدل بالا، حساب بانکی و دیگر امکانات را در لیست خود قرار می‌‌دهند و اطمینان کامل هم دارند که دست پُر به خواستگاری هر دختری بروند جواب رد نخواهند شنید.اما بدست آوردن کلیه امکانات زندگی آن هم در سطح عالی می‌‌تواند نتیجه زحمت کشیدن یک جوان امروزی باشد؟!چنین رفاهی صرفا با حمایت یک خانواده متمول صورت گرفته است.

 

کمتر جوانی است که با درآمدهای ناچیز بتواند امکانات اولیه زندگی را آن هم در سطح عالی فراهم کند. این‌گونه زندگی‌‌های مرفه صرفا به حمایت خانواده‌‌های ثروتمند وابسته است.برخی از دختران در جامعه امروز که به آرزوهای کودکی خود نرسیده اند و به هر دلیلی آرزوهایشان محقق نشده است با این تفکر قصد ازدواج دارند که باید فرد مورد نظر موقعیت اجتماعی و مالی بسیار مناسبی داشته باشد.

 

اینگونه دختران که تعداد کمی هم نداند بدون در نظر گرفتن سن و اخلاق همسر آینده خود را انتخاب می‌‌کنند و تنها عامل خوشبختی خود را همان ثروت همسر خود می‌‌دانند.

 

رواج چشم و هم چشمی در ازدواج‌‌های برخی جوانان امروزی
ازدواج در جامعه امروزی حرمت و ابهت خود را از دست داده است. دیگر مثل زمان قدیم نه ازدواج پایداری صورت می‌‌گیرد و نه کسی اطمینان خاطر دارد که زندگی مشترک دوام زیادی داشته باشد.تغییر در روش و سبک زندگی تبعات زیادی به دنبال داشت. یکی از بدترین آنها رواج چشم و هم چشمی و فخر فروشی بین خانواده‌‌ها و اقوام بود. به طوری که اکثر زندگی‌‌های امروزی بر پایه چشم و هم چشمی می‌‌چرخد نه دوستی و محبت.

 

 به گزارش پارس ناز چشم و هم چشمی به قدری در بین خانواده رواج پیدا کرده که هیچ راه گریزی برای آن پیدا نمی شود.متاسفانه وقتی در یک خانواده ملاک انتخاب همسر برای دختر پول باشد و نه هیچ چیز دیگر، قطعا تبعات آن بعد از چند ماه طی کردن پله‌‌های دادگاه برای جدایی و طلاق خواهد بود.

 

مهریه‌‌های سنگین ضامن ازدواج‌‌های امروزی شده است
مهریه‌‌های سنگین چند سالی است نقش ضامن زندگی‌‌های مشترک را بازی می‌‌کند. چرا که برخی دختران با رقم‌‌های بسیار بالا و تخیلی می‌‌خواهند پایه‌‌های زندگی خود را محکم نگه دارند اما غافل از این هستند که مهریه با رقم بالا و یا نداشتن مهریه هیچ ضمانتی برای دوام زندگی ندارد.

 

بسیاری از دختران سال تولد خود را تعداد سکه‌‌های مهریه انتخاب می‌‌کنند و از بابت احساس غرور می‌‌کنند و تصورشان بر این است که هر چه تعداد سکه‌‌ها بیشتر باشد شان اجتماعی آنها نیز بیشتر می‌‌شود!متاسفانه دغدغه برخی از این دخترها همین است با نوسات قیمت سکه اوضاع روحی آنها دگرگون می‌‌شود.

 

متاسفانه در همه موارد ازدواج چشم و هم چشمی رسوخ پیدا کرده است. در بعضی خانواده‌‌ها بزرگ ترها خصوصا مادران اصرار زیادی برای رقابت و چشم و هم چشمی دارند و فکر می‌‌کنند با پول همه خوشبختی زندگی فرزندشان فراهم می‌‌شود.درست است پول رفاه نسبی و تا حدودی خوشبختی می‌‌آورد اما با پول نمی توان آرامش و اخلاق خوب را نصیب کسی یا کسانی کرد.

 

پول در برخی زندگی‌‌ها محبت شرطی را به همراه خواهد داشت، یعنی صرفا برای ثروت کسی و اینکه پول زیادی دارد به وی محبت می‌‌شود.در ازدواج‌‌هایی که معیار اصلی آن ثروت و پول باشد همین اتفاق رخ می‌‌دهد. دختری که صرفا برای پول وارد زندگی مشترک می‌‌شود باید به خاطر پول دوست داشتن ظاهری همسر خود را داشته باشد

 

چرا که صمیمیت و دوست داشتن واقعی بین آنها نیست تنها مسئله ای که آنها را در کنار یکدیگر نگه می‌‌دارد پول است.البته در مواردی هم باز برخی زوج‌‌ها زندگی مشترک با پول تحمل نمی کنند و طلاق را انتخاب می‌‌کنند.

 

نکته آخر؛
جوانانی که قصد ازدواج دارند و می‌‌خواهند یک زندگی مطلوب و منطبق بر اصول اخلاقی داشته باشند باید با آگاهی و چشم باز همسرشان را انتخاب کنند. مسئله مهم میزان آگاهی و تقیّد کسانی است که می‌‌خواهند با تشکیل خانواده بهره مناسبی از گذران عمر بگیرند.برای انتخاب همسر معیارهایی شامل شرایط و موقعیت‌‌ها، شرایط اجتماعی و فرهنگی خانواده‌‌ها یعنی طبقه و پایگاه اجتماعی پسر ودختر است که باید این شرایط در سطح همخوانی باشد.

 

از شرایط دیگر ، تناسب جسمی و سنی زوج است که براساس دیدگاه‌‌ها ی بزرگان دین و همچنین روان شناسان ، بایستی به میزانی معین از رشد جسمی و سنی رسیده باشند و دقیق تر از رسیدن به این رشد، تناسب این دو با هم است.اگر دختر و پسر از نظر هر یک از شرایط اجتماعی با یکدیگر همخوانی و همسانی نداشته باشند قطعا ازدواج خوب و موفقی نخواهند داشت و با گذشت مدت کوتاهی از زندگی مشترکشان دچار مشکل خواهند شد.

 

بنابراین بهتر است جوانان برای انتخاب همسر معیارهای اصلی را در نظر داشته باشند و هم چنین با مشاوران مناسب در این زمینه مشورت کنند تا کمتر دچار مشکل شوند.

 

 

پررنگ شدن نقش پول در ملاک های ازدواج