چه عاملی باعث گردید که کره جنوبی به یک کشور صنعتی تبدیل گردد

محققین جامعه شناسان بر این باورند که کره‌جنوبی، عمدتاً اقتصاد خود را بر اساس صادرات کالاهای ساخت داخل و یک طرفه، یعنی ایجاد موانع و وصول مالیاتی از سوی، گمرکات، اتحادیه های کارگری، بخش تحقیقاتی، دانشگاهی، شهرداریها، سازمانهای راه سازی، نیروی دریائی و سازمانهای حمایت از محیط سبز، از کالاهای ساخت خارج دریافت می کنند و از سوی دیگر، مصرف کننده های کالاهای ساخت خارجی در نزد اذهان جامعه، به عنوان وطن فروشان و خائنین یاد می شود.تشویق و همیاری حکومت کره در جهت صادرات بیشتر به کشورهای خارجی بوده است که به این جایگاه مهم خود دست یافته‌اند واقعیت این است که طی تاریخ خودرو سازی‌‌‌‌، یک اتومبیل خارجی به راحتی و باقیمت رقابتی به کره وارد نشد و بر عکس آن اتومبیل ساخت کره‌ای را در جاده‌های کشورهای خارج می توان با قیمت ارزان تر از ساخت داخل کره مشاهده نمود …

برای مطالعه کامل متن روی ادامه مطالب کلیک کنید :


محققین جامعه شناسان بر این باورند که کره‌جنوبی، عمدتاً اقتصاد خود را بر اساس صادرات کالاهای ساخت داخل و یک طرفه، یعنی ایجاد موانع و وصول مالیاتی از سوی، گمرکات، اتحادیه های کارگری، بخش تحقیقاتی، دانشگاهی، شهرداریها، سازمانهای راه سازی، نیروی دریائی و سازمانهای حمایت از محیط سبز، از کالاهای ساخت خارج دریافت می کنند و از سوی دیگر، مصرف کننده های کالاهای ساخت خارجی در نزد اذهان جامعه، به عنوان وطن فروشان و خائنین یاد می شود.تشویق و همیاری حکومت کره در جهت صادرات بیشتر به کشورهای خارجی بوده است که به این جایگاه مهم خود دست یافته‌اند واقعیت این است که طی تاریخ خودرو سازی‌‌‌‌، یک اتومبیل خارجی به راحتی و باقیمت رقابتی به کره وارد نشد و بر عکس آن اتومبیل ساخت کره‌ای را در جاده‌های کشورهای خارج می توان با قیمت ارزان تر از ساخت داخل کره مشاهده نمود .

از زمان تاسیس کارخانجات خودرو سازی در کره جنوبی تا به حال می گذرد با این وجود فقط ۱۹۰۰ خودرو خارجی توانست به داخل کشور کره جنوبی وارد گردد در حالی که صادرات تولیدات خودروی کره جنوبی یا ارسال قطعات در جهت مونتاژ خودرو به کشور توسعه نیافته نظیر ایران که بیش از دو میلیون دستگاه یا قطعات منفصله به این کشور ارسال کرده اند . پس وضعیت خودرو سازی بین کشور کره جنوبی با کشور ایران قابل مقایسه نیست. تبلغ باورهای غلط از سوی حامیان ایدئولوژی مارکسیستی و طرف داران تفکر دهکده جهانی در ارتباط با ملی گرائی ( تفکر مارکسیسم اعتقاد دارد که تفکر ناسیونالیسم یا ملی گرائی یعنی کشورم، صنعتم، اقتصادم و رفاه و آسایش جامعه ایران، ایدئولوژی سرمایه داری می باشد و اینترناسیونال یعنی ضد کشورم ضد اقتصاد کشورم ضد رفاه و آسایش شهروندان جامعه ام، ایدئولوژی مارکسیستی است.) این گروه ها در کشور ایران در جهت آزادی واردات و رفع موانع گمرکی بر کالاهای ساخت خارج و به تعطیل کشاندن صنایع مستقل از کشورهای صنعتی، افزایش بیکاری، فقر و جرم و جنایت در بر دارد و تبلیغ کاهش جمعیت به میزانی که فقط برای صادرات مواد اولیه نیازمند است، صورت می گیرد. اقتصاد ایران را براساس صادرات مواد اولیه و واردات کالاهای ساخت خارج در جهت منافع کشورهای صنعتی برنامه ریزی می کنند.
از منظر جامعه شناسی صنعتی به برنامه‌ریزی ‌های دولت کره توجه کنیم, به عوامل ریشه‌ ائی در زمینه موفقیت های صنعت خودرو در کره جنوبی پی خواهید برد. در کره جنوبی، بر خلاف تصور رایج در کشورما, دلیل اصلی موفقیت صنعت خودروسازی، بخش خصوصی بوده که این خود باعث ضمینه اشتغال و ایجاد کارآیی و رفاه مطلوب در جامعه بوده است.

سیاست صنعتی شدن کره جنوبی را می توان به سه دوره تقسیم کرد:

دوره اول‌‌ چهار ساله، کپی کردن محصولات خودرو و صادرات در جهت کسب ارز برای خرید تکنولوژی بوده است.

دوره دوم، چهار ساله در جهت ارتقاع قطعات خودرو ساخت داخلی و رقابتی کردن با کالاهای ساخت کشورهای صاحب فن خودرو بوده است.

دوره سوم، چهار ساله، ارائه طراحی خودرو و مدلهای جدید خودرو در کره بوده که این خودرو سازها منحصر به سه شرکت هیوندا‌‌‌‌، دوو‌‌‌‌، و کیا موتورز بوده است. شرکت سامسونگ نیز پس از سه سال مطالعه توسط ارگانهای مختلف برنامه‌ریزی دولتی و مشاوران داخلی تشویق گردید که به جمع سه شرکت یاد شده بپیوند.

در مقایسه‌‌‌‌، اگر به تاریخ صنعت خودرو سازی در ایران بعد از انقلاب جمهوری اسلامی توجه کنیم‌‌‌‌، شاهد آن خواهیم بود که در این رشته صنعتی، همانند تمامی رشته‌های دیگر صنعت، از ضعف مدیریت دولتی و مشکلات اساسی که در اقتصاد کشورهای سوسیالیستی با آن مواجه بوده و عدم وجود رقابت و عرضه و تقاضا و وجود اقتصاد برنامه ریزی شده توسط دولت برای شکل دادن به ساختار صنعت وجود داشته است. برای روشن شدن مطلب این را باید گفت که در اقتصاد برنامه ریزی شده این دولت است که تعیین می کند که جامعه چه نوع کالا و به چه مقدار مصرف نماید نه مصرف کننده. هر شرکت خصوصی که خواستار ساخت تولید خودرو بوده، با موانع مالیاتی، کمبود نقدینگی و بهره بالای وام بانکی، کمبود آب « برای تولید یک تن فولاد نیازمند به پنج تن آب آست و همینطور برای تولید یک غالب یک تنی، نیازمند به هفت تن آب است» موانع گمرکی و عوارض گوناگونی مواجه بوده است. طی برنامه پنج ساله اول (۶۷-۷۲) بیش از ۳۵ مورد موافقت اصولی برای خودروسازی از سوی وزارت صنایع صادر شده و چنانچه به مقیاس تولید و نیازمند به جذب سرمایه‌ های کلان در بخش صنایع مادر یا قطعه سازی توجه کنیم‌‌‌‌، یک قطعه تولید شده در داخل، مالیاتهای گوناگونی می بایست پرداخت نماید. ولی برای وارد کردن همان قطعه از خارج یک بار، مالیات پرداخت می گردد که این خود ناکار آمد بودن برنامه ریز شده توسط دولت، روشن‌ می سازد. خودرو سازی کرمان بیش از ۱۵۰۰۰ خودرو به کشور وارد کرده تا خط مونتاژی برای تولید هزار خودرو دوو در سال راه بیاندازد که بعد از چند سال این خط مونتاژ تعطیل گردید. این مطلب در زمانی صورت می‌گیرد که همین شرکت دوو در هند سالیانه ۰۰۰ر۱۵۰ خودرو‌‌‌‌، با بیش از ۵۰% ساخت داخل به منظور صادرات‌‌‌‌، تولید کرده و در ازبکستان به زودی از مرز ۰۰۰ر۱۶۰ خودرو، بیش از ۷۵% درصد ساخت داخل، در سال گذشته تولید گشت. این میزان تولید نه فقط برای مصارف داخلی بلکه برای صدور به بازارهای آسیای میانه است. شرایط حاکم بر صنعت خودرو کشور زمانی تعجب ‌آورتر می‌شود که متوجه شویم کشور ایران، سالیانه به طور متوسط ۵ میلیارد دلار صرف واردات قطعات خودرو یا خودرو ساخته شده کرده و از این رو بازار مهمی برای خودرو سازن کشورهای صنعتی بوده است


نویسنده نوشته: محمدرضا سربیون

1 thought on “چه عاملی باعث گردید که کره جنوبی به یک کشور صنعتی تبدیل گردد

    عبدالهی

    (آبان ۷, ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰)

    سلام دوست گرامی منبع این مقله را برام میتونی ارسال کنی؟
    ممنون میشوم abdollahi1985@yahoo.com


    سلام
    دقیقا نمیدونم که منبع اش کجا بود
    چون تقریبا ۶ ماه پیش ارسال شده
    اما فکر کنم منبع اش روزنامه جام جم باشه
    اما بازم مطمئن نیستم
    اگه مطمئن شدم اطلاع میدم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب شکلک ها !!!

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette