چرا چینی‌ها کپی می‌کنند؟

یکی از حقایق انکار‌ناپذیر درباره اقتصاد چین این است که چینی‌ها واقعا در کپی کردن تبحر خاصی دارند. انگار که این عادت کپی‌کردن، در خون‌شان است و گفته می‌شود که نظام آموزشی چین، این عادت را بیشتر تقویت می‌کند. حال این سوال ذهنم را درگیر کرده است که چگونه مردمی که زمانی در صنعت کاغذ‌سازی پیشرو بودند و وسایل آتش‌بازی و قطب‌نمای مغناطیسی را اختراع کردند، حالا تنها به مونتاژ قطعات «آی‌پاد» بسنده می‌کنند. با خودم فکر می‌کردم که شاید آنچه امروز در چین مفقود شده است، فرهنگ نوآوری نیست که عاملی بنیادی‌تر است؛ اعتماد متقابل.
توماس فریدمن در یادداشتی که در نیویورک‌تایمز منتشر کرده و روزنامه شرق آن را به چاپ رسانده آورده است: زمانی‌که در جامعه اعتماد وجود دارد، نوآوری را نیز خواه ناخواه به دنبال خواهد داشت، چرا که در چنین جامعه‌ای، مردم احساس امنیت بیشتری می‌کنند، خطر‌پذیری بالاتری دارند و برای ایجاد نوآوری احساس تعهد می‌کنند. در جامعه‌ای که در آن، اعتماد حاکم است، مردم مایلند که ایده‌های جدید خود را به اشتراک بگذارند با یکدیگر همکاری کنند، بدون هیچ هراسی از اینکه شاید ایده‌های آنها، توسط دیگران دزدیده شود. امروز مهم‌ترین مانع بر سر راه نوآوری در چین، جامعه‌ای است که بی‌اعتمادی در آن موج می‌زند.

چین امروز در برزخی میان ساختار اجتماعی سنتی خود که اعتماد به نوعی در آن جریان داشت و سیستم جدیدی که بر پایه حاکمیت قانون و دستگاه قضایی مستقل بنا شده، معلق است. حزب کمونیست ساختار اجتماعی سنتی چین را نابود کرد اما چاره‌ای جز ساختن جامعه مدرن چین ندارد.

برای اینکه تاثیر اعتماد بیشتر در جامعه چین را از نزدیک ببینید کافی است یک روز را در «الیفست»، تجمع سالانه چند‌هزار نفری مردم چین در سایت «علی‌بابا» بگذرانید. سایت علی‌بابا که در سال ۱۹۹۹ طراحی شده است، ادعا می‌کند که در سال گذشته، می‌توانست سایت‌های بازرگانی مشهوری چون آمازون را شکست دهد و در صدر جدول خرید و فروش اینترنتی جهان قرار گیرد. این موفقیت به سبب اعتمادی است که این سایت میان فروشندگان و خریداران چینی ایجاد کرده است و حالا میان مشتریان، مخترعان و تولید‌کنندگانی که سابقا برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، فضایی قابل اطمینانی در اختیار نداشتند، ارتباط ایجاد می‌کند.

سایت «علی‌بابا» امروز به یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های خرید و فروش اینترنتی تبدیل شده است و فروشندگان را چه خرده‌فروش باشند و چه عمده‌فروش، در دسترس هزاران خریدار در سرتاسر جهان و به‌ویژه چین قرار می‌دهد. فرقی نمی‌کند اگر صاحب یک کمپانی بزرگ باشید یا خریدار یک قوطی خمیر دندان، در هر صورت اگر به «علی‌بابا» مراجعه کنید، دست خالی باز نخواهید گشت. سیستم پرداخت اینترنتی این سایت، که به صورت جداگانه طراحی شده است، شما را قادر می‌کند تا بدون رجوع به محل فروش، آنچه به آن نیاز دارید را از طریق پست دریافت کنید. مهم‌تر آنکه، مبلغی که به سایت واریز می‌کنید، تا زمانی که کالای مورد نیازتان را دریافت نکرده‌اید، آزاد نشده و به حساب فروشنده واریز نمی‌شود و این یعنی ایجاد اعتماد. نتیجه این اعتماد متقابل چیست؟ بیش از ۵۰۰میلیون کاربر چینی و ۶۰۰‌میلیون حساب کاربری پرداخت اینترنتی تا به حال در این سایت ایجاد شده‌اند.

طی اقامتم در هانگژو، به محل کار «رابرت لوئو»، مدیر کمپانی«کلاسیک ماکسیم»، که به تولید قطعات هنری دیواری برگرفته از طرح‌های خارجی می‌پردازد، سری زدم. برای بازاریابی، او سابقا به نقاط مختلف جهان سفر می‌کرد اما در سال ۲۰۰۶، با استفاده از سایت علی‌بابا، تجارت خود را در سطح جهان گسترش داد. امروز او به جای اینکه شخصا به تولید این قطعات بپردازد، هنرمندانی از چین و سایر نقاط جهان را، برای پیاده‌سازی طرح‌های خود به کار می‌گیرد. حالا، به لطف سایت علی‌بابا، طرح‌های کمپانی او تنوع بیشتری یافته و به صورت گسترده‌تر در معرض فروش قرار گرفته‌اند.

از تمام آنچه به آن اشاره شد، دو روند قابل بررسی است: نخست آنکه طبق گفته‌های «مینگ زنگ»، طراح استراتژیست سایت علی‌بابا که روزانه امور بیش از صد‌میلیون مشتری را از طریق ۵/۶‌میلیون بنگاه خرده‌فروشی در ارتباط با ۲۰‌میلیون تولید‌کننده رفع و رجوع می‌کند، این سایت محلی برای نوآوری، همکاری و خرید و فروش است. او پیش‌بینی می‌کند که به‌زودی علی‌بابا، به سایت‌هایی چون فیس‌بوک، آمازون و لینکدین متصل شود تا شبکه تجارت جهانی مورد اطمینانی را برای تجارت، استعداد‌یابی و کار‌آفرینی در دنیای مجازی خلق کند. او ضمن اشاره به اینکه برای کسب موفقیت، به تعداد افراد، مسیر وجود دارد، محدودیت‌های ایجاد شده از سوی مرزهای جغرافیایی را در این شبکه تجارت جهانی، بی‌اساس می‌پندارد.

مساله دیگر، نقش غیرقابل انکار مردم چین در این شبکه تجارتی است. اعتماد گم شده در جامعه چین، که امروز در این سایت پیدا شده است، به نسل شایسته و خلاق چین کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود را گسترش دهند. ما همواره شاهد‌ هزاران کارگر ارزان‌قیمت چینی در سایر نقاط جهان بوده‌ایم، امروز اما، ممکن است نوابغی را ببینیم که به همان اندازه نادیده گرفته می‌شوند. به همین علت است که «فیلیپ براون» و «هیو لادر»، در مقاله اخیر خود در مجله اینترنتی «یورو زاین» به تغییر مسیری که به‌زودی در بازار کار رخ خواهد داد اشاره می‌کنند که در سایه آن، شکل‌گیری تحولاتی که زمانی تنها در جوامع غربی قابل تصور بود، فردا در دیگر نقاط جهان نیز به شیوه‌ای بهتر امکان‌پذیر است.

نویسنده نوشته: عاطفه ماهیدشتی

4 thoughts on “چرا چینی‌ها کپی می‌کنند؟

    عباس

    (آذر ۴, ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۴)

    بسیار عالی.در حال حاضر شما به نوبه خود چه راهکاری رو مفید فایده برای اقتصاد ایران میدانید؟


    وضع اقتصاد ایران از راهکار گذشته ، باید فرج بشه !
    اما به نظر شخص بنده (محمدرضا سربیون) با متحد شدن مسئولان و یکپارچه شدن و همفکری میشه تا حدودی این وضع و بهبود بخشید ….
    راهکارها زیاده ، اما باید خیلی تخصصی تر برخورد بشه ، نه مثل خیلی از کارهایی که داره انجام میشه الکی و با تک بعدی فکر کردن عملیش کرد .
    یکی از بهترین راهکارها همکایت از کارفرمایان و کارخانه داران می تونه باشه ،اما با نظارت خیلی دقیق تر ، که هم بهره وری و کیفیت بره بالاتر و هم هزینه ها خیلی بیاد پایین تر .
    اما متاسفانه این حمایت ها فقط در حرف ها وجود داره و عملا کسی چیز زیادی نمی بینه ….
    خلاصه ، فقط راهکارهایی که ما داریم نیست و نمیشه به همون ها تکیه کرد ، باید در مورد عملی کردنش هم حرفایی زد ، نه فقط حرف در مورد راهکارها … که این حرفا فعلا وجود نداره و همه دارن راهکار میدن و این فقط کافی نیست … !!
    موفق باشید

    بزرگ خاندان صنایع

    (آذر ۵, ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۲)

    آقای سربیون یبار هم بهت تذکر دادم لطفا کدای من و کپی نکن. سوادش و داری خودت بگرد کد پیدا کن . میخوای یه کد بنویسم کپی کنی برازی هرجا اونجا رو واسه همیشه … بدی؟ چند باره از آمارگیرا از ساعتای فلش و کدای دیگر وبلاگی که من استفاده میکنم داری استفاده میکنی محترمانه بهت تذکر دادم. تو یه فارغ التحصیل مدیریت صنعتی بیش نیستی. بعدشم من وقتی کاری واسه کسی انجام میدم احتیاج به نظر یه فارغ التحصیل انسانی ندارم که بگه چیکار کنم پس نزار کلاهمون تو کلاه هم بره.

    محمدرضا سربیون

    (آذر ۵, ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۳)

    با احترام ، به بزرگ خاندان صنایع !!!!

    اولا میشه بگید اصلا شما کی هستین ؟ که من دارم از کدهای شما کپی میکنم ؟
    دقیقا میشه بگید کدام کد ؟
    اگه تونستی بگی پیش همین محمدرضا سربیون یه جایزه داری خاندان بزرگ ، تو کی هستی که اسمت اینقدر بزرگه و خودت اینقدر کوچیک !!! ؟
    دقت کن ، من هیچ وقت احتیاج به کپی کردن از کدهایی تو ندارم که نمیدونم اصلا کی هستی و جرات معرفی کردن خودت و وبلاگ در پیتت و نداری ؟
    درضمن من هیچ وقت از کد ساعت فلش استفاده نمیکنم و نکردم ! تا حالا کی تو این وب ساعت دیده ؟
    آخه بچه ، کد آمارگیرها رو مگه تو نوشتی که میگی از کدهای آمارگیری که من استفاده میکنم استفاده نکن !!! آخه مگه من میدونم تو کی هستی که بیام از وبلاگت تقلید کنم کوچولو ؟
    فقط اگه وجودشو داری بگو کی هستی ؟
    تابهت بفهمانم من کی هستم !!!
    راستی ، هر کاری از دستت بر میاد کوتاهی نکن ، حال کردم ببینم چیکار میخوای بکنی ترسو !!!
    راستی بچه ، تو کی بهم تذکر داده بودی که من خبر ندارم ؟ ها ؟
    میشه بگی چه کاری برای کی انجام دادی که من خبر ندارم ؟
    نگاه کن ، یه چیزی دارم بهت رک میگم ، من بچه های صنایع نیستم که به همین راحتی بیخیالت بشم …. میخوام ببنم چی از دستت میاد مثلا !!!
    نظرتم با سانسور برخی حرفات تایید میکنم تا بفهمی هیچ کاری از دستت بر نمیاد ، … افتاد ؟

    بزرگ خاندان صنایع

    (آذر ۵, ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰)

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای سربیون عزیز ما شما رو بزرگ خود میدونیم و باعث افتخاره که مهندسی صنایه و مدیریت با نام شما و انجمن در اوج قرار گرفته آقای سربیون غرض از نوشتن این مطلب اینه که من تا حالا نظری برای شما ننوشتم این نظرات را من ننوشتم با نام بزرگ خاندان باور کنید من اردات خاصی به هم دانشگاهیانم دارم . حقیقتش برام جالب شده بدونم کی داره اینکارارو میکنه تا از اعتباره من و دوستانم سو استفاده کنه چون منم در وبلاگم نظراتی دارم با نام دوستانم که چرت و پرت نوشتن و پرسیدم میگویند که آنها ننوشتن من فقط تا حالا یک نظر برای شما نوشتم اونم در پست مربوط به مهندس مسگریان بود که گفتم وبسایت دارن ایشون اونم محترمانه گفتم اما شما ناراحت شدین خواهشا اگه اطلاعاتی داشتین کمک کنید تا پیگیری کنیم ببینیم این کیه بازم یه دنیا از زحماتتون ممنون
    راستی من نامم محمد محمد رضا است


    سلام
    ممنونم ، شما لطف دارین . من کوچیک شما هم هستم .
    هر کی هست ، یه آدم ترسویی بیش نیست که جرات نظر دادن با اسم خودشو نداره !
    اول از همه از شما معذرت میخوام که زود قضاوت کردم و فکر کردم نویسنده اصلی نظر شما هستین … کمی هم تند نوشتم شما و دوستان به بزرگی خودتون ببخشید.
    در مورد اون یک نظری که در پست استاد مسگریان دادین هم ، بخدا اصلا ناراحت نشدم چون اشتباه از طرف خود من بود ، چون از قدیم سابقه طنز نویسی شمارو میدونم ، خواستم کمی طنز جواب داده باشم ، که چون سابقه طنز نویسی ندارم بد نوشتم و شما فکر کردین که ناراحت شدم ، ولا اصلا ناراحت نشدم و از اینکه یادآوری کردین خیلی هم خوشحال شدم .
    راستش فعلا شماره آی پی این شخص و دارم ، اگه اطلاعات بیشتری بدستم رسید حتما بهتون خبرشو میدم ….
    بازم از لطف شما دوستان ممنونم . موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب شکلک ها !!!

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette