نگهداری و تعمیرات

چکیده

نگهداری تعمیرات شاخه‌ای از رشته مهندسی صنایع است که با کنترل تجهیزات و ماشین آلات تولیدی از نظر برنامه زمانبندی تعمیراتی و تعویض قطعات و با استفاده از تجزیه و تحلیل های آماری هزینه‌های تعمیراتی را کاهش می‌دهد و در سطح بهینه نگه می‌دارد.

 

چند نکته در مورد نگهداری تعمیرات:

بروز مشکلات غیرمترقبه و رفع آنها

شما شرایطی را در نظر بگیرید که مشکلی غیر معمول در یک دستگاه و یا جایی از شبکه به وجود آمده . این مشکل می‏تواند در یک ساعت غیر عادی از شبانه روز و یا در جایی غیر معمول اتفاق بیفتد. اینجاست که عوامل روانی پرسنل قسمت اجرایی باید مد نظر گرفته شود. یک مدیر خوب باید شناخت از روحیات افراد تیم خود داشته باشد و با خرد و درایت بداند در چه زمانی و چه فردی به چه کاری گماشته شود و چه موقع به او استراحت داده شود. وجود مدیر در کنار پرسنل اجرایی یک عامل موثر در وقایع اضطراری است. از آنجایی که عملیات نگهداری تعمیرات یک کار تیمی است لذا توجه به عوال روانی پرسنل در این گونه مواقع بسیار مهم می‏باشد.

 

استراحت کارکنان

در کار نگهداری تعمیرات بعد از انجام کارهای فیزیکی به پرسنل خود استراحت دهید تا همگی بتوانند در حالت آرامش راجع به موضوع تفکر کرده و اظهارنظر کنند. بسیار اتفاق افتاده که یک ایده و جرقه در ذهن یک نفر به مقدار بسیار زیادی در حل مسائل به افراد کمک میکند. گاهی با صرف نمودن ۲۰% از زمان کار به تفکر، به اندازه ۸۰% در کار پیشرفت حاصل می‏شود پس همواره استفاده از تفکر در کنار عملیات‏های فیزیکی را جداً در نظر بگیرید. هر جا در عمل کار گره خورد، کار را رها کرده و با همکاران در حال استراحت (مثلاً نوشیدن چای و….) به تبادل نظر بپردازید.

 

عوامل تجربی نگهداری و تعمیرات

دو عامل کاملاً تجربی در نگهداری تعمیرات وجود دارد که در هیچ کتابی به آنها اشاره نشده است ولی می‏توانید روی آن بسیار تکیه کنید. اول شنوائی دوم بویایی. گوش انسان قابلیت تفکیک اصوات را در حد عالی دارد . اگر شما مدتها در محیطی با وسیله‏ای خاص کار کنید شنوائی شما روی آن صدا تنظیم می‏شود . خیلی از اختلالات در وسایل مکانیکی را می‏توانید با حس شنوائی تشخیص دهید. دوم حس بویایی است شاید یک بوی سوختگی شما را به سرعت از وجود یک اتصالی برق و یا خشک کار کردن یک پمپ آگاه سازد.

 

شرح وظایف

تعریف دقیق وظایف یکی از مهمترین عوامل در کاهش استرس در کارهای تیمی است . وقتی وظایف دقیق و سنجیده و با رعایت انصاف و عدالت تعریف شود و سپس بصورت مکتوب در آید از تداخل و درگیری مخصوصا در کارهای تیمی بسیار جلوگیری می‏کند . همین موضوع به ظاهر ساده در حفظ تعادل روانی و آرامش ذهنی پرسنل بسیار موثر است.

 

مقدمه

طرح پیشنهادی حاضر به مطالب زیر پرداخته است:

در ابتدا مختصری در مورد اهداف اصلی اجرای سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات (نت)، انواع سیاست‏ها و روش‏های پیاده‏سازی این سیستم و مزایای به کارگیری سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات (نت) بیان شده است.

در ادامه مخاطرات پیش‏رو و مفروضات اجرایی پروژه طرح شده و در انتها شرح خدمات اجرایی پروژه عنوان شده است.

 

۱- اهداف اصلی اجرای سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات (نت)

افزایش دوره عمر مفید تجهیزات و ماشین آلات.

افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات و ماشین آلات.

افزایش کارایی کلی تجهیزات.

کاهش تعمیرات اتفاقی تجهیزات و ماشین آلات.

کاهش توقفات بدون برنامه‏ریزی و غیرمترقبه تجهیزات و ماشین آلات.

 

۲- انواع سیاست‏ها و روش‏های پیاده‏سازی سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات (نت)

نگهداری و تعمیرات اضطراری یا Emergency Maintenance به اختصار EM: در این روش , تعمیر تجهیز بعد از اولین خرابی به وجود آمده در تجهیز، صورت می‌گیرد.

نگهداری و تعمیرات اصلاحی یا Corrective Maintenance به اختصار CM: در این روش , بعد از بوجود آمدن علائمی از عیب که منجر به توقف تجهیز نشده، برنامه‏ریزی خاصی صورت می‌گیرد تا در زمان مناسب تجهیز رفع عیب شده و به حالت اولیه خود باز گردد.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا Preventive Maintenance به اختصار PM: در این روش , نگهداری از تجهیزات در پریودهای زمانی خاص و بر اساس زمان‏بندی مشخص صورت می‌گیرد.

نگهداری و تعمیرات پیشگویانه یا predictive maintenance به اختصار PDM: در این روش در بازه‌های زمانی معین تعدادی از پارامترهای تجهیرات اندازه‌گیری می‌شود و بر اساس این داده‌ها برای تعمیر و یا تعویض قطعات و تجهیزات تصمیم‌گیری می‌شود.

 

۳- مزایای به کارگیری سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات (نت)

کاهش هزینه‏ ها: این سیستم در پیشگیری از خرابی دستگاه‏ها این امکان را فراهم می‏کند که با یک برنامه زمان‏بندی صحیح، بیشترین بهره‏وری را با کمترین هزینه از تجهیزات موجود داشته باشد.

اصلاح روند کار: سیستم این امکان را می‏دهد که از منابع موجود اعم از نیروی انسانی، سازندگان قطعات و دستگاه‏ها، تجهیزات موجود، لوازم یدکی و همچنین منابع مالی تخصیص یافته بیشترین راندمان کاری را دریافت نموده و با تعیین سطح اولویت در مورد حکم‏های کار و همزمان با آن کاهش هزینه‏ها در هر بخش، بهره‏وری مجموعه را افزایش دهد.

تطابق با استانداردهای بین‏المللی: سازگاری با استانداردهای جهانی اعم از ISO ,QS ,HACCP ,IMS و … مستلزم داشتن یک سیستم جامع و مکانیزه نگهداری تعمیرات است.

کمک به اتخاذ تصمیمات بین‏المللی: امکانات موجود در این سیستم و توانایی آن در ارائه انواع گزارشات آماری و تحلیلی در تمامی بخش‏ها، این امکان را جهت بررسی روند کاری و بهره‏وری تجهیزات در بازه‏های زمانی مشخص در اختیار مدیریت قرار می‏دهد تا با اطلاعات دقیق و در کوتاه‏ترین زمان تصمیمات خود را لحاظ نماید.

کنترل موجودی انبار و تعیین نقطه سفارش برای کلیه بخش‏ها

 

۴- مخاطرات پیش‌روی پروژه

براساس تجربیات به دست آمده، اهم مخاطرات پیش‏رو در اجرای پروژه‏های از نوع موضوع این طرح، به شرح زیر است:

عدم حمایت مدیریت ارشد

الزام پیمانکار به طی کردن بوروکراسی بسیار طولانی برای دریافت اطلاعات

عدم همکاری کارکنان کارفرما در ارائه اطلاعات لازم

تحویل نشدن به موقع یا ناکافی بودن اطلاعات در حوزه سیستم تعمیرات و نگهداری شرکت

تغییرات ناگهانی در پروژه و عدم اطلاع رسانی به تیم پروژه

عدم برگزاری جلسات پیش‏بینی شده در زمان مقرر

ارتباط نامناسب بین تیم‏های اجرایی در پروژه

 

۵- مفروضات اجرایی پروژه

این طرح پیشنهادی براساس مفروضات زیر، تنظیم گردیده است:

پروژه و اطلاعات آن محرمانه تلقی خواهد شد.

نظر به اینکه مطالعات و بررسی‌ها در مورد پیاده‌سازی سیستم مدیریت نگهداری تعمیرات (نت) با موضوعات متنوعی ارتباط دارد، لذا مستندات، آمار، اطلاعات و مدارک مورد نیاز و مرتبط نزد کارفرما، به سهولت در اختیار تیم پروژه قرار خواهد گرفت. قابل ذکر است تأخیر در ارائه اطلاعات و مستندات مرتبط و موجود نزد کارفرما، تأخیر در اجرای پروژه را اجتناب ناپذیر می‌نماید.

 

۶- شرح خدمات پروژه

با توجه به انجام پروژه‏های مشابه و تجربه نسبی تیم پروژه نسبت به خواسته های کارفرما خدمات پیشنهادی به شرح زیر می‏باشد:

۶-۱- تهیه شناسنامه دستگاه‏ها و تجهیزات

در این بخش مجری با جمع‏آوری اطلاعات از وضعیت موجود در دستگاه‏ها و تجهیزات بر اساس پلاک‏ ماشین‏آلات و مدارک موجود در آرشیو فنی، مدارک ذیل را تهیه و تدوین می‏ نماید:

تهیه شناسنامه عمومی دستگاه‏ها و تجهیزات بر حسب گروه‏های ماشین شامل مدل ، دستگاه‏، محل نصب اطلاعات مربوط به کارخانه سازنده‏، شماره سریال و …

تهیه شناسنامه فنی دستگاه‏ها و ذکر مواردی چون ولتاژ، آمپراژ، توان مصرفی، قدرت ظرفیت ماشین، شماره نقشه‏ها، شماره مدارک فنی و … ت

هیه شناسنامه اجزا و قطعات یدکی مربوط به هر دستگاه و ذکر مشخصات عمومی و فنی آن‏ها

کد گذاری دستگاه‏ها و تجهیزات

۶-۲- جمع آوری فعالیت‏های نت

فعالیت نت با استفاده از اسناد و مدارک موجود، کاتولوگ‏ها، دستورالعمل‏های سازنده‏، پیمانکار، استانداردهای داخلی و خارجی و هم چنین تجارب افراد بهره‏بردار تهیه و تدوین می‏گردد.

۶-۳- طراحی سیستم نت

در طراحی دستی سیستم PM ضروری است فرم‏های تهیه شده به صورت آزمایشی به گردش درآید تا روند اجرایی و مشکلات حاصله مشخص گردیده و نسبت به رفع آن‏ها قبل از مراحل نهایی اقدام لازم صورت گیرد.

طراحی دستی سیستم PM پس از انجام مراحل قبل و با تکمیل نمودن با موارد ذیل نهایی می‏ شود:

بررسی ساختار سازمانی موجود در شرکت و ارائه برآورد نیروی انسانی مورد نیاز جهت بخش نگهداری تعمیرات تهیه فلوچارت‏ها و فرم‏های عملیات نگهداری (نظافت، بازرسی فنی، روانکاری‏ها، تعویض قطعه، تعمیر اساسی و … )

تهیه فلوچارت‏های درخواست تعمیرات و سرویس از واحد متقاضی

تهیه فلوچارت‏های روش اجرایی موارد درخواستی برای تعمیرات

تهیه فلوچارت‏های روش‏های پیگیری کارهای ارجاع شده

تهیه فلوچارت‏های ثبت سوابق عملیات موردی EM و عملیات اصلاحی CM ماشین آلات، دستگاه‏ها و تجهیزات

تهیه فلوچارت‏های ثبت عملیات برنامه‏ریزی شده PM برای ماشین آلات، دستگاه‏ها و تجهیزات

“فرمت کلیه گزارشات ، نمودارها و فلوچارت ها قبل از اجرا به تایید کارفرما خواهد رسید”

۶-۴- آموزش پرسنل

به منظور استفاده بهینه از سیستم PM و به اجرا در آوردن دقیق آن نیاز است به پرسنل آموزش کافی داده شود. این کار در ۳ بخش صورت می گیرد. این سه بخش عبارتند از:

الف) آموزش مدیران و کارشناسان سرپرست بخش‏های مختلف بهره‏برداری به صورت برگزاری کلاس‏هایی در زمینه اهداف، دامنه ‏کاربرد، تشریح چگونگی انجام عملیات ارزیابی، مفاهیم و تعاریفPM ، زیان‏های ناشی از عدم وجود سیستم نت، اجزای سیستم و متغیرهای تصمیم‏گیری و ورودی‏ها و خروجی‏ها در نت، ضرورت ایجاد سیستمPM و نحوه همکاری و مشارکت کادر فنی و بهره‏ بردار.

ب) آموزش پرسنل بخش نگهداری تعمیرات معرفی شده از طرف کارفرما جهت انجام و به گردش درآمدن فرم‏ها و اجرای برنامه PM و چگونگی کار و اجرای طرح نگهداری تعمیرات پیشگیرانه.

ج) آموزش مدیریت در مورد برنامه‏ها و بانک‏های اطلاعاتی تهیه شده‏، بطوری که مدیریت به تمامی جنبه‏های مختلف برنامه ارائه شده، قابلیت‏ها و توانایی‏های آن تسلط و احاطه داشته باشند.

نکته: لازم به ذکر است برای انجام هر چه بهتر مراحل اجرایی پروژه مناسب است تا در جلسه‏ای تیم پروژه به سایر نیروهای کارفرما معرفی شده و در ابتدای شروع به کار دو طرف متعهد به تشکیل کمیته راهبری پروژه باشند. کمیته راهبری پروژه از نمایندگان تیم پروژه (شرکت مسنا) و نمایندگان گروه‏های کارفرما تشکیل خواهد شد.

نویسنده نوشته: محمدرضا سربیون

5 thoughts on “نگهداری و تعمیرات

    ندا

    (دی ۲۳, ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۱)

    سلام
    مطلب خیلی خوبیه – دستتون درد نکنه
    ولی راستش من هر وقت اسم تعمیرات و نگهداری میاد ، تنم می لرزه !
    چون ترم پیش به سختی ازش نمره گرفتم . اونم یه نمره لب مرز !
    مرسی


    سلام
    پس سعی کنید خودتون رو در این زمینه کمی قوی تر کنید
    خدا رو شکر که بازم قبول شدید

    امیر

    (دی ۲۳, ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۸)

    سلام
    به نظرتون تمرکز کنید رو ارشد بهتر نیست؟


    سلام
    راستش هرچی مطلب ارشد داشتیم قبلا زدیم!
    مطلب جدیدی دیگه از ارشد نمانده که نگفته باشید
    اگه مطلب جدیدی هم از ارشد بازم به دستمون رسید حتما در خدمتتون خواهیم بود
    در مورد ارشد از این وبلاگ مطالب خوبی می تونید به دست بیارید
    http://www.pnu-mod-sanati-2008.blogfa.com/

    hamzeh

    (دی ۲۳, ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲)

    اطلاعیه سلام اقا ما هرچی به این محمد رضا گفتیم گوش نکرد خواهش دارم هر کس که تو دانشگاه پیام نور کرمانشاه شماره استاد بگلری استاد زبان و استاد بازاریابی و مدیریت بازار رو داره توی این سایت بذاره یا به محمد رضا بده چون من شدیدا احتیاج به نمره هاشون دارم ممنون


    سلام
    من که فعلا نتونستم پیدا کنم
    هرکی داره بگه ، این حمزه کچلم کرد

    ناشناس

    (بهمن ۵, ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۰)

    Laugh Laugh Laugh Laugh Laugh Laugh

    عادل

    (خرداد ۲۴, ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳)

    از کانال ما بازدید کنید
    💢کانال مدرسه نگهداشت 💢
    maintenance0@
    آموزش مفاهیم نگهداری و تعمیرات..TPM و…….

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب شکلک ها !!!

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette