رفتار شناسی

به مجموعه واکنش ها و کنش های پدیده ها، رفتار گفته می شود. شناخت و شناسایی این رفتارها امکان پیش بینی، کنترل و تغییر رفتار پدیده ها را میسر می سازد. در مقوله تجارت و بازار، مطالعه رفتار مشتری، رفتار کارکنان، رفتار سازمان، رفتار رقبا و سایر اجزاء از اهمیت بسزایی برخوردار است که باید با روشهای علمی و تحقیقاتی به آن پرداخته شود. مثلاً بررسی و شناخت رفتار مشتری با محصول، ما را در زمینه تغییر روشهای فروش، تولید، توزیع و قیمت راهنمایی می کند. مطالعه رفتار کارکنان و واکنش های فردی یا گروهی آنان می تواند تحلیل های بسیار مفیدی را برای پیش بینی، کنترل و تغییر هنجارهای رسمی و غیر رسمی درباره شخصیت، ادراک، نگرش، انگیزش، یادگیری و آموزش افراد در اختیار مدیران قرار دهد تا امکان دستیابی به راهکارهای تقویت هنجارها و یا حذف ناهنجارها برای ایشان فراهم آید. سازمانها نیز تحت تاثیر نیروهای محیطی ، دارای واکنش هایی هستند که رفتار سازمانی نام دارند. مواردی چون فرهنگ سازی، جایگاه سازمانی و… از جمله رفتارهای سازمانی هستند که همواره در تحلیل های کلان از یک موسسه و بنگاه اقتصادی، مورد توجه قرار می گیرند.

مطالعات رفتارشناسی
برای بررسی و شناخت رفتارها، مطالعات و روشهای فراوانی وجود دارد که در چارچوب روشهای علمی و تخصصی انجام می شود. مثلاً درباره رفتارشناسی نیروی انسانی، کارشناسان علوم مدیریت، روان شناسی و جامعه شناسی مطالعات بسیار عمیقی انجام داده اند و روشهای مناسبی را ابداع کرده اند تا بتوانند وضعیت و علل رفتارهای نیروی انسانی را شناسایی و ارزیابی کنند و راه کارهای مناسب آن را برای تقویت هنجارها و رفع ناهنجاری ها عرضه نمایند. از این رو با توجه به اهمیت موضوع، توصیه می شود، موسسات و بنگاه های اقتصادی با مشاوره کارشناسان به بررسی رفتارهای فردی، گروهی، و یا سازمانی خود اقدام کنند. در این بخش، برخی از نتایج کلی مطالعات رفتارشناسی را درباره ویژگی های افراد منفعل، متعادل و تعارض آفرین به طور خلاصه مطرح می کنیم.

 

ویژگی های فرد منفعل

افراد منفعل از ویژگی های زیر برخوردارند:
– زود تحت تاثیر قرار می گیریند.
– نمی توانند دیگران را تحت تاثیر قرار دهند.
– در مقابل کار شکنی دیگران عکس العمل نشان نمی دهند.
– دوست دارند به دیگران وابسته باشند.
– وابستگی خود را به دیگران ناخوشایند می دانند.
– از پایمال شدن حق خود ناراحت نمی شوند.
– در مقابل کسانی که به قیمت عدم موفقیت آنان پیروز می شوند، عکس العمل نشان نمی دهند.
– مصالحه را به مجادله و مشاجره ترجیح می دهند.
– از کارهای پرجنب و جوش دوری می کنند.
– با استدلال طرف مقابل زود قانع می شوند.
– از تغییر وضعیت خود احساس نگرانی می کنند.
– در صورت تعارض با دیگران، نیازهای طرف مقابل را بر نیازهای خود ترجیح می دهند.
– در صورت تعارض با دیگران، اختیار حل مسئله را به طرف مقابل می دهند.
– از تعارض و اختلاف با دیگران دوری و وحشت دارند.
– علایق خود را رک و روراست بیان نمی کنند.

 

ویژگیهای فرد متعادل

فرد متعادل از ویژگی های زیر برخوردار است:
– با همکاران خود تفاهم دارد.
– از روی عمد برای دیگران ایجاد مشکل می کند.
– نسبت به دیگران پرخاشگری نمی کند.
– درصدد انتقام جویی از دیگران برنمی آید.
– واقع گرا است.
– اشتباهات خود را می پذیرد و درصدد اصلاح آن برمی آید.
– به دیگران فرصت موفقیت می دهد.
– وابستگی دوطرفه با دیگران را دوست دارد.
– پیروزی را تنها برای خود نمی خواهد و از موفقیت دیگران هم لذت می برد.
– عمدتاً مصالحه را بر مشاجره ترجیح می دهد.
– منطق طرف مقابل را می پذیرد.
– در برخورد با مسائل، راه حل های مختلف را به کار می بندد.
– خواسته های طرف مقابل را همانند خواسته های خود می داند.
– خود را به جای طرف مقابل قرار می دهد و به مواضع او احترام می گذارد.
– راه حل های میانه را کارساز می داند.
– به طور کلی فردی است متعادل، میانه رو،مصلحت گرا،اهل همکاری و بحث منطقی.

 

ویژگی های فرد تعارض آفرین

فرد متعارض از ویژگی های زیر برخوردار است:
– با همکاران ودربعضی مواقع با همسر خود تفاهم ندارند.
– از ناکامی دیگران احساس رضایت می کند.
– خودخواه است.
– برسرمسائل جزئی خشمگین می شود.
– کینه توز و انتقام جو است.
– پرخاشگری را دوست دارد.
– اشتباهات خود را نمی پذیرد.
– از مخالفت کردن در جمع لذت می برد.
– از رک گویی و بدون پرده حرف زدن ابایی ندارد.
– مشارکت با دیگران را دوست ندارد.
– همواره سعی دارد خواسته های خود را به دیگران تحمیل کند.
– وابستگی دیگران را به خود دوست دارد.
– در برابر نظرهای جمع مقاومت می کند.
– به دیگران اعتماد ندارد.
– دائماً احساس شکست می کند.
– رقابت ناسالم را دوست دارد.
– در به کرسی نشاندن خواسته های خود اصرار می ورزد.
– پیروزی خود به قیمت شکست دیگران را دوست دارد.
– از جریحه دار کردن احساسات دیگران لذت می برد

نویسنده نوشته: محمدرضا سربیون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب شکلک ها !!!

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette