خانه » آخرین مطالب » مقالات مدیریتی » آشنایی با مدیریت دانش

آشنایی با مدیریت دانش

مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی
(Knowledge management – KM)
در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و
اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که
نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با
بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. برنامه اجرایی مدیریت اندوخته‌های علمی
بر این سه جزء اصلی بنا می‌شود:


  1. افرادی که تولیدکننده و یا مصرف کننده این اندوخته‌ها هستند،
  2. فرآیندهایی که این اندوخته‌ها را مدیریت می‌کنند،
  3. ابزار و تمهیداتی که دسترسی به این سرمایه‌های علمی را آسان می‌کنند.


برای مطالعه کامل به “ادامه مطلب” مراجعه کنید:  

مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی
(Knowledge management – KM) در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و
اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که
نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با
بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. برنامه اجرایی مدیریت اندوخته‌های علمی
بر این سه جزء اصلی بنا می‌شو

د:


  1. افرادی که تولیدکننده و یا مصرف کننده این اندوخته‌ها هستند،
  2. فرآیندهایی که این اندوخته‌ها را مدیریت می‌کنند،
  3. ابزار و تمهیداتی که دسترسی به این سرمایه‌های علمی را آسان می‌کنند.


یکی از شاخه‌های فرعی اقتصاد دانش است؛ مدیریت دانش، کاملاً یک
مفهوم و روش جدید مدیریت را معرفی می کند. این مفهوم بر تبدیل موهبتهای
عقلانی کارکنان و سازماندهی نیروهای سودمند درونی اعضاء کارکنان – نیروی
رقابت و ارزش جدید- عمل می کند. مدیریت دانش بر پیوند اطلاعات با اطلاعات،
اطلاعات با فعالیت‌ها و اطلاعات با فرد- برای تحقق اشتراک دانش ( از قبیل
دانش ضمنی و دانش صریح) توجه دارد. و با مدیریت اطلاعات کاملا متفاوت است.
کارکردهای سنتی کتابخانه؛ گردآوری، پردازش، اشاعه، ذخیره سازی، بهره برداری
از اطلاعات مدرک به منظور فراهم آوردن خدمت برای جامعه است. در دوره
اقتصاد دانش، کتابخانه به عنوان گنجینه دانش بشری، سهیم شدن در پیشرفت دانش
و حلقه ارتباطی مهم در زنجیره پیشرفت دانش خواهد بود. در قرن بیست و یکم
کتابخانه‌ها بطور اجتناب ناپذیری با موضوع جدید مدیریت دانش مواجه خواهند
بود. مدیریت دانش در کتابخانه‌ها می باید بر پژوهش و توسعه دانش، ایجاد
پایگاه دانش، مبادله و اشتراک دانش بین کارکنان کتابخانه ( از جمله
کاربرانش)، آموزش کارکنان کتابخانه، تسریع پردازش صریح از دانش غیر صریح و
تحقق اشتراک آن تمرکز کنند. تعریف مدیریت دانش: مدیریت دانش رویکرد نظام
مند یافتن، درک کردن و استفاده از دانش برای دستیابی به اهداف سازمانی است و
از طریق کاهش زمان و هزینهٔ آزمایش و خطا یا تکرار، ایجاد ارزش می‌کند.


تعاریف گوناگون


مدیریت دانش طیف وسیعی از فعالیتها است که برای مدیریت، مبادله،
خلق یا ارتقای سرمایه‌های فکری در سطح کلان به کار می‌رود. مدیریت دانش
طراحی هوشمندانه فرایندها، ابزار، ساختار و غیره با قصد افزایش، نوسازی،
اشتراک یا بهبود استفاده از دانش است که در هر کدام از سه عنصر سرمایه فکری
یعنی ساختاری، انسانی و اجتماعی نمایان می‌شود. مدیریت دانش فرایندی است
که به سازمانها کمک می‌کند تا اطلاعات و مهارتهای مهم را که بعنوان حافظه
سازمانی محسوب می‌شود و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند،
شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر مدیریت سازمانها را
برای حل مسائل یادگیری، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم گیریهای پویا به صورت
کارا و موثر قادر می‌سازد. علل پیدایش مدیریت دانش:



۱- دگرگونی مدل کسب و کار صنعتی که سرمایه‌های یک سازمان اساسا
سرمایه‌های قابل لمس و مالی بودند(امکانات تولید، ماشین، زمین و غیره) به
سمت سازمانهایی که دارایی اصلی آنها غیرقابل لمس بوده و با دانش، خبرگی،
توانایی و مدیریت برای خلاق سازی کارکنان آنها گره خورده‌است.



۲- افزایش فوق العاده حجم اطلاعات، ذخیره الکترونیکی آن و افزایش دسترسی
به اطلاعات به طور کلی ارزش دانش را افزوده است؛ زیرا فقط از طریق دانش
است که این اطلاعات ارزش پیدا می‌کند، دانش همچنین ارزش بالایی پیدا
می‌کند. زیرا به اقدام نزدیک تر است. اطلاعات به خودی خود تصمیم ایجاد
نمی‌کند، بلکه تبدیل اطلاعات به دانش مبتنی بر انسان‌ها است که به تصمیم و
بنابراین به اقدام می‌انجامد.



۳- تغییر هرم سنی جمعیت و ویژگیهای جمعیت شناختی که فقط در منابع کمی به
آن اشاره شده‌است. بسیاری از سازمانها دریافته‌اند که حجم زیادی از دانش
مهم آنها در آستانه بازنشستگی است. این آگاهی فزاینده وجود دارد که اگر
اندازه گیری و اقدام مناسب انجام نشود، قسمت عمده این دانش و خبرگی حیاتی
به سادگی از سازمان خارج می‌شود.



۴- تخصصی تر شدن فعالیتها نیز ممکن است خطر از دست رفتن دانش سازمانی و
خبرگی به واسطه انتقال یا اخراج کارکنان را بهمراه داشته باشد.



در بدو امر به مدیریت دانش فقط از بعد فن آوری نگاه می‌شد و آن را یک
فناوری می‌پنداشتند. اما به تدریج سازمانها دریافتند که برای استفاده واقعی
از مهارت کارکنان، چیزی ماورای مدیریت اطلاعات موردنیاز است. انسانها در
مقابل بعد فناوری و الکترونیکی، در مرکز توسعه، اجرا و موفقیت مدیریت دانش
قرار می‌گیرند و همین عامل انسانی وجه تمایز مدیریت دانش از مفاهیم مشابهی
چون مدیریت اطلاعات است.


راهبردهای مدیریت دانش


مدیریت کلان جهت کارآمدی زیرسیستم‌های خود می‌بایست ماهیت، اصول و ابعاد
مدیریت دانش را بشناسد. راهبردهایی که ماهیت و توانایی متفاوت مدیران را
منعکس می‌نماید عبارتنداز


۱- راهبرد دانش بعنوان راهبرد کسب وکار که روشی جامع و با وسعت سازمانی
برای مدیریت دانش است، که بیشتر بعنوان یک محصول در نظر گرفته می‌شود.


۲- راهبرد مدیریت سرمایه‌های فکری که بر بکارگیری و ارتقای سرمایه‌هایی که از قبل در سازمان وجود دارند، تاکید دارد.


۳- راهبرد مسئولیت برای سرمایه دانش فردی که از کارکنان حمایت و آنها را
ترغیب می‌کند تا مهارت‌ها و دانش خود را توسعه دهند و دانش خود را با
یکدیگر درمیان گذارند.


۴- راهبرد خلق دانش که بر نوآوری و آفرینش دانش جدید از طریق واحدهای تحقیق و توسعه تاکید می‌کند.


۵- راهبرد انتقال دانش که بعنوان بهنرین فعالیت در بهبود کیفیت امور و کارایی سازمان مورد توجه قرار گرفته‌است.


۶- راهبرد دانش مشتری- محور که با هدف درک ارباب رجوع و نیازهای آنها بکار گرفته می‌شود تا خواسته آنها به دقت فراهم شود.

همچنین ببینید

1443283136_regret

چهار حسرت مدیران بزرگ​

وقتی صحبت از مدیران بزرگ می‌شود، همواره به موفقیت‌ها و دستاوردهای‌شان پرداخته می‌شود و کمتر ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب شکلک ها !!!

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette